PGZ wraz z OBRUM podpisały umowę z RMMV o wspólnym projekcie pływającego kołowego transportera opancerzonego w układzie 6x6.
Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) ujawniła, że w połowie maja wraz z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) podpisała umowę z Rheinmetall Man Military Vehicles (RMMV) dotyczącą wspólnego zaprojektowania i wykonania prototypów pływającego kołowego transportera opancerzonego w układzie 6x6.
Postrzegamy tę umowę jako pierwszy krok w kierunku strategicznego sojuszu z PGZ na rynku pojazdów kołowych oraz ścieżkę, którą powinny pójść inne spółki grupy Rheinmetall, poinformował prezes RMMV Pietro Borgo.
Pojazd ma być wprowadzony do produkcji seryjnej za 3-4 lata, a jego wytwarzanie ma w całości odbywać się w Polsce. PGZ i RMMV planują również wspólne oferowanie transportera i jego pochodnych na rynkach zagranicznych. Nowy pojazd musi pływać, jego masa bojowa nie może przekraczać 20 t, a ładunek użyteczny być mniejszy niż 3,5 t.
PGZ i jego partner niemiecki zapewniają, że przy konstruowaniu pojazdu wykorzystają doświadczenia zdobyte podczas konfliktów w Iraku i Afganistanie. Niemcy od 1979 wytwarzają sześciokołowy transporter opancerzony Fuchs o masie poniżej 20 t, w tym jego zmodernizowaną odmianę Fuchs 2. Nowy wóz stać się jego następcą w ofercie Rheinmetall Landsysteme.
W oficjalnym komunikacie PGZ pojawiła się informacja, że podpisana umowa wychodzi naprzeciw planom MON, związanym z pozyskaniem Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznania (LOTR), sugerując, że dzięki niej, używane obecnie w Polsce pojazdy rozpoznawcze 4x4 BRDM-2 będą mogły być zastąpione najnowocześniejszym sprzętem.
Wojsko Polskie jednak twierdzi, że powstający pojazd jest jedynie własną inicjatywą przemysłu. W ramach programu LOTR (LOTR dla WP, 2013-08-03), jako następców sowieckich samochodów opancerzonych armia rozważa zakup blisko 250 wozów w układzie 4x4. W AMZ Kutno zakończyło się kompletowanie prototypu pływającego transportera, opracowanego na bazie zmodyfikowanej odmiany pojazdu Bóbr (program PKOLT wspólnie z PIMOT), prezentowano na MSPO w 2013. Koszt tego projektu, zarekomendowanego i częściowo finansowanego z funduszy NCBiR, wynosi ok. 20 mln zł (IV konkurs NCBiR, 2013-07-23).
W Wojsku Polskim obecnie eksploatowanych jest 410 wozów BRDM-2 (115 BRDM-2 i 98 BRDM-2 R-5) oraz ich odmian zmodyfikowanych przez WZM w Siemianiowicach Śląskich (105 BRDM-2M96/M96i, 54 BRDM-2 Szakal, 37 BRDM-2M97 Żbik-B i 1 BRDM-2M97 Żbik-A).
Zgodnie z wymaganiami na LOTR, wóz powinien mieć odporność balistyczną według STANAG 4569 na poziomie 3 lub wyższym (odporność na ostrzał 7,62-mm pociskami przeciwpancernymi z 30 m oraz na 20-mm odłamki artyleryjskie odpalone na dystansie 90 m) , a przeciwminową na poziomie 2a lub wyższym (detonacja 6-kg ładunku wybuchowego pod dowolnym kołem). Pojazd ma być odporny na fugasy w postaci detonujących pocisków artyleryjskich na poziomie 4 lub wyższym (20-mm odłamki odpalone w odległości 30 m, co odpowiada eksplozji na takim dystansie pocisku 155 mm).