Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rozmowy o Mistralach zerwane

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 30 maja 2015

Rozmowy o warunkach zerwania kontraktu na dostawy dwóch okrętów desantowych typu Mistral, które miały odbyć się w Moskwie, nawet się nie rozpoczęły. Strona rosyjska nie zgodziła się wstępne warunki Francuzów.

Nieoficjalne źródła w rosyjskim sektorze obronnym informują, że zaplanowane na 28 maja rozmowy o warunkach zerwania kontraktu na dostawy dwóch okrętów desantowych typu Mistral, nawet się nie rozpoczęły. Negocjacje miały odbyć się w Moskwie, ale wstępne warunki, które zaproponowała strona francuska, okazały się nie do przyjęcia dla Rosjan. W efekcie, delegacja francuska nie pojechała nawet do hotelu i od razu wróciła do Paryża.

Pierwszy z okrętów zakupionych przez FR – Władiwostok, miał zostać dostarczony jeszcze w listopadzie 2014, a drugi – Sewastopol, 1 listopada 2015. Z powodu sankcji nałożonych na Rosję, w związku z jej udziałem w konflikcie ukraińskim, Francja najpierw zawiesiła wykonanie kontraktu, a później zdecydowała się go zerwać. 15 maja br. Paryż przedstawił Moskwie swoje propozycje. Nieoficjalnie wiadomo, że zaproponowano zwrot 785 mln Euro pod warunkiem, że Rosja zgodzi się na odsprzedanie okrętów stronie trzeciej. Francuzi zaproponowali też, by podzielić koszty demontażu z okrętów rosyjskiego wyposażenia. W wyniku zerwania przez Francję kontraktu Rosja miałaby więc otrzymać mniej niż wynosi wartość zapłaconych zaliczek i ponosić dodatkowe koszty. To właśnie okazało się nie do przyjęcia.

Kontrakt, podpisany w czerwcu 2011, jest wart ok. 1,2 mld Euro. Z tej kwoty Rosja zapłaciła już 893 mln Euro. Dostarczyła też wiele komponentów okrętów, w tym ich części rufowe i wyposażenie. Domaga się więc zwrotu co najmniej 1163 mln Euro. Nieoficjalnie Rosjanie dodają, że ich żądania, w tym kary umowne, mogą sięgnąć nawet 5 mld Euro (Do 5 mld Euro kary za Mistrale, 2015-05-17).

Kilka dni temu pojawiły się informacje, że Wojenno-morskij fłot może zastąpić niedostarczone Mistrale rodzimymi okrętami desantowymi projektu 1174 Nosorog. Mają one doki dla kutrów desantowych i lądowisko dla śmigłowców, więc mogą pełnić podobne funkcje. Przewożą nawet więcej żołnierzy desantu – 500 wobec 480. Jednak ich inne możliwości są znacznie mniejsze – Nosorogi mieszczą zaledwie 4 śmigłowce wobec 16 na Mistralach. Zupełnie przestarzałe jest wyposażenie elektroniczne rosyjskich okrętów.

Dwa okręty typu NosorogAleksandr Nikołajew i Mitrofan Moskalienko – zbudowała w 1982 i 1989 stocznia Jantar. W 1997 i 2002 wycofano je do rezerwy. Ich kadłuby są w dobrym stanie, ale wyposażenie wymaga remontu i głębokiej modernizacji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.