Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Poszukiwania następców CH-53G

Lotnictwo wojskowe, 03 grudnia 2015

Siły zbrojne Niemiec przygotowują się do pozyskania nowych ciężkich śmigłowców transportowych.

Lotnictwo wojsk lądowych Niemiec ma obecnie na stanie 66 śmigłowców CH-53G / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Według przedstawicieli Airbus Helicopters w przyszłym roku resort obrony naszych zachodnich sąsiadów rozpocznie poszukiwania następców ciężkich śmigłowców transportowych CH-53G Sea Stallion. Są one używane przez Heeresflieger (lotnictwo wojsk lądowych Niemiec) od lat 1970. Obecnie europejskie konsorcjum prowadzi z władzami w Berlinie rozmowy w sprawie pozyskania nowych wiropłatów.

Zdaniem Wolfganga Schodera, prezesa niemieckiego oddziału Airbus Helicopters, dalsze modernizacje CH-53 nie mają ekonomicznego uzasadnienia. Obecnie unowocześniane są 4 ostatnie CH-53GA, z 40 zamówionych. W ramach tego przedsięwzięcia niemieckie Sea Stalliony otrzymały nowoczesną awionikę glass cockpit Rockwella Collinsa, przystosowaną m.in. do stosowania map cyfrowych, nowe układy nawigacyjne, automatyczny układ sterowania lotem z 4-osiowym autopilotem, głowicę do obserwacji przedniej półsfery w podczerwieni (FLIR) Selex, układ łączności satelitarnej (zabudowanie nowej awioniki spowodowało konieczność wygospodarowania dla niej trzeciego przedziału, ponad rampą, w tylnej części ładowni) i nowe radiostacje, układy samoobrony i dodatkowe zbiorniki paliwa w kadłubie, wydłużające zasięg do 1200 km. Płatowce przeszły przeglądy naprawcze, mające na celu wydłużenie trwałości struktury z 6 tys. do 10 tys. godzin. Wymieniona została także instalacja elektryczna (Pierwszy CH-53GA przekazany, 2012-09-14).

Obecnie flota niemieckich Sea Stallionów liczy 66 śmigłowców, w tym 20 CH-53GS i 6 CH-53GE. Przewidywano początkowo, że CH-53GA pozostaną w służbie co najmniej do 2030, jednak obecnie postanowiono, że wszystkie wiropłaty zostaną zastąpione nowym typem w latach 2020-2025.

Z oczywistych względów pod uwagę mogą być brane tylko dwa śmigłowce – Boeing CH-47F Chinook (Chinook na HMAS Canberra, 2015-10-27, Nowe Chinooki dla Holandii, 2015-09-09) i CH-53K King Stallion (Pierwszy lot CH-53K, 2015-10-28). Według Schodera Airbus Helicopters raczej nie zajmie się produkcją licencyjną wiropłatów dla Heeresflieger, ponieważ nie byłoby to opłacalne ekonomicznie. Niewykluczony jest jednak udział europejskiego konsorcjum w procesie certyfikacyjnym i dostosowaniu nowych śmigłowców do potrzeb nabywcy, m. in. poprzez zabudowanie wyposażenia dostarczonego przez niemiecki przemysł.

Próby zastąpienia CH-53G czynione są od ponad dekady. Jedną z propozycji był Heavy Transport Helicopter (HTH) Eurocoptera, podobny do Sea Stalliona, a inną – Future Transport Helicopter (FTH), opracowany wspólnie z Boeingiem, w konfiguracji identycznej jak CH-47. Żaden z nich nie zmaterializował się nawet w postaci pełnowymiarowej makiety.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra