W zakładach Airbusa w Sewilli oblatano pierwszy wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący A330 MRTT w nowym standardzie.
Airbus Defence and Space poinformował o oblocie pierwszego wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego A330-200 MRTT zmodyfikowanego do nowego standardu (New Standard), który wcześniej oznaczano jako Enhanced. Lot odbył się 30 września. Samolot wystartował z zakładów w San Pablo pod Sewillą, gdzie wylądował po 3 h.
W porównaniu z wariantem podstawowym New Standard obejmuje ulepszenia aerodynamiczne (krótsze prowadnice klap i zmienione sloty), modyfikacje struktury (centropłata i kadłuba) i podwozia oraz nowe wskaźniki wielofunkcyjne i komputery. Wprowadzone zostaną również Electronic Flight Bag (EFB, elektroniczne pomoce nawigacyjne i obsługowe), czyli cyfrowy odpowiednik podręcznego zestawu informacyjnego pilota. Zawierają one instrukcję użytkowania samolotu w locie, instrukcje obsługi technicznej, instrukcje użytkowania poszczególnych elementów wyposażenia awionicznego, listy wyposażenia oraz książki płatowca i silników, mapy i tabele w postaci elektronicznej.
Maksymalna masa startowa MRTT New Standard zostanie zwiększona do 238 t. Pozwoli to na zabranie ładunku o 20% większego podczas lotu na dystansie 11 tys. km. Mimo tego samolot będzie charakteryzować się zmniejszonym zużyciem paliwa. Zabudowany zostanie również układ identyfikacji swój-obcy (IFF) Mod 5, co pozwoli na operowanie w cywilnej przestrzeni powietrznej z użyciem ADS-B.
Pierwszy MRTT w nowym standardzie jest przeznaczony dla Angkatan Udara Republik Singapura (AURS, wojsk lotniczych Singapuru)i trafi do nich w 2018. Kolejnymi odbiorcami samolotów tego typu będą Francja i Republika Korei (Indie wstrzymują zakup MRTT, 2016-08-02, Porozumienie w sprawie MMF, 2016-07-28).
Francuskie MRTT, napędzane silnikami Rolls-Royce Trent 700, zostaną wyposażone zarówno w sztywny podkadłubowy przewód do podawania paliwa, jak i podskrzydłowe zasobniki z przewodami elastycznymi. W kabinie pasażerskiej będą mogły przewieźć maksymalnie 271 osób. Wersja ewakuacji medycznej ma mieścić 10 modułów do intensywnej terapii i 88 pasażerów. Pierwszy z nich, zostanie przekazany Armee de l’Air (wojskom lotniczym) w 2018. Drugi dołączy do niego rok później. Pozostałe trafią do rąk francuskich lotników w tempie 1-2 samolotów rocznie, do 2025.
Natomiast Koreańczycy odbiorą 4 samoloty. Ich wartość szacowana jest, według różnych źródeł na 1,07-1,3 mld USD (4-4,9 mld zł). MRTT mają trafić do Daehanminguk Gong-gun (wojsk lotniczych Republiki Korei)do 2019.