Holandia i Luksemburg postanowiły zakupić 2 wielozadaniowe samoloty transportowo-tankujące w ramach przedsięwzięcia o nazwie MMF.
Pomysł wspólnego zakupu i eksploatacji wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących przez państwa europejskie (Multinational MRTT Fleet, MMF) narodził się pod koniec 2012, z inicjatywy ministrów obrony 10 państw członkowskich Europejskiej Agencji Obrony: Belgii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburga, Norwegii, Polski, Portugalii i Węgier. Jednak obecnie aktywnie w projekt zaangażowane są jedynie Holandia i Luksemburg.
Dzisiaj minister obrony Holandii pani Jeanine Hennis-Plasschaert poinformowała tamtejszy parlament, że kierowany przez nią resort podpisał z Airbusem umowę w sprawie zakupu pary wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących A330 MRTT, wspólnie z Luksemburgiem.
Zostaną one przebudowane z cywilnych A330-200 w zakładach Airbusa w hiszpańskim Getafe. Europejskie konsorcjum zobowiązało się też do zapewnienia wsparcia inżynierskiego i logistycznego przez pierwsze 2 lata eksploatacji samolotów.
MRTT będą własnością NATO i będą używane przez obydwa kraje w zależności od bieżących potrzeb, do transportu strategicznego, podawania paliwa sojuszniczym statkom powietrznym i ewakuacji medycznej. Według holenderskiego resortu obrony koszt ich eksploatacji przez 30 lat i wysokość niezbędnych inwestycji ma zamknąć się kwotą 250 mln – 1 mld euro (1,1 – 4,4 mld zł).
Holandia będzie krajem wiodącym w przedsięwzięciu. MRTT będą stacjonowały w bazie Koninklijke Luchtmacht (KLu, wojsk lotniczych Holandii) w Eindhoven. Personel KLu będzie odpowiedzialny za ich obsługę i zapewnienie zdatności do lotu. Niebawem zostanie przeprowadzone studium określające, czy samoloty mogą podlegać Europejskiemu Dowództwu Lotnictwa Transportowego (EATC). Obydwa kraje rozważają także współpracę z Francją i W. Brytanią w zakresie szkolenia i obsługi technicznej MRTT (ILA 2016: Brytyjski Voyager , 2016-06-02, Druga transza francuskich MRTT, 2015-12-16).
Dostawy samolotów dla MMF rozpoczną się w 2020. Jednocześnie KLu rozpoczną wycofywanie ze służby eksploatowanych obecnie KDC-10 (F-35A znowu nad Atlantykiem, 2016-05-24). Liczba samolotów wchodzących w skład MMF może ulec zwiększeniu do 8, jeżeli do przedsięwzięcia dołączą: Belgia, Niemcy, Norwegia i Polska (MON zapowiada zakup samolotów dla VIP-ów, 2016-06-23).