Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rozbita serbska Gazelle

Wypadki, Lotnictwo wojskowe, 19 lipca 2019

Wczoraj, 18 lipca, śmigłowiec SOKO HO-42 Partizan (nr takt 12836, nr ser. 080), licencyjna wersja Aerospatiale SA.341H Gazelle, ze składu Ratno Vazduhoplovstva i Protivvazduhoplovnej Odbrany (RV i PVO, wojsk lotniczych i OP Serbii) rozbił się ok. 19:10 czasu lokalnego w rejonie wsi Rutevac, w gminie Aleksinac, ok. 160 km na południowy wschód od Belgradu.

Rozbity śmigłowiec SOKO HO-42 Partizan z 98. brygady lotnictwa / Zdjęcie: aleksinac.net

Wiropłat ze składu 98. vazduhoplovna brygada (brygady lotnictwa) wykonywał standardowy lot szkoleniowy. Po lądowaniu śmigłowiec przewrócił się na prawą burtę, doznając uszkodzeń kadłuba, belki ogonowej, statecznika poziomego, wirnika nośnego i prawdopodobnie przekładni głównej i silnika Turbomeca Astazou IIIB. Dwóch lotników stanowiących jego załogę doznało lekkich obrażeń.

Wprawdzie serbskie ministerstwo obrony uznało śmigłowiec za uszkodzony, jednak ze względu na jego wiek najprawdopodobniej zostanie spisany ze stanu i posłuży jako źródło cennych części zamiennych dla pozostałych Gazelle, eksploatowanych przez RV i PVO.

Na polepszenie ich zdatności do lotu z pewnością wpłynie fakt, że Airbus zobowiązał się do utworzenia w zakładach Moma Stanojlović w Batajnicy autoryzowanego centrum obsługowego śmigłowców SOKO Gazelle (Serbia kupuje Super Pumy, 2019-03-19). Obecnie wiropłaty tego typu są eksploatowane przez wojska lotnicze Serbii (45), Czarnogóry (13, Wypadek Gazelle w Czarnogórze, 2016-06-13) i Bośni i Hercegowiny (13) oraz resorty spraw wewnętrznych Serbii (3) i Czarnogóry (1).

Na podstawie informacji Igora Bożinowskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra