Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pożegnanie japońskich RF-4EJ

Lotnictwo wojskowe, 11 marca 2020

W bazie Kōkū Jieitai (wojsk lotniczych Japonii) Hyakuri 9 marca odbyła się uroczystość pożegnania ostatnich samolotów rozpoznawczych RF-4EJ Phantom II. 6 samolotów tego typu wykonało rano i po południu ostatnie loty. Ostatnim, który wylądował, był pierwszy RF-4EJ dostarczony do Japonii (nr takt. 47-6901).

Ostatnie rozpoznawcze RF-4EJ Phantom II i personel 501. hikotai / Zdjęcie: MO Japonii

Japończycy rozpoczęli eksploatację rozpoznawczych Phantomów II w połowie lat 1970. Dostawy 14 RF-4EJ, wyprodukowanych w USA, zrealizowano od 26 listopada 1974 do 8 czerwca 1975. Zastąpiły one w wyposażeniu 501. hikotai (eskadry) RF-86F, eksploatowane od początku istnienia jednostki, czyli od grudnia 1961. Ze względu na embargo RF-4EJ otrzymały niektóre elementy wyprodukowane przez rodzimy przemysł.

Począwszy od 1992 do wersji RF-4EJ zmodernizowano kolejnych 15 samolotów (7 F-4EJ i 8 F-4EJ Kai), tym razem z zapasów Kōkū Jieitai. Zostały one wyposażone w zasobnik rozpoznania elektronicznego z łączem informacyjnym, zasobnik TAC z kamerami KS-135A i KS-95B, termowizyjny układ obserwacji D-500UR i zasobnik rozpoznawczy z kamerą KS-146B.

RF-4EJ były również używane podczas misji niesienia pomocy ofiarom katastrof. W 2011 piloci 501. hikotai wykonywali zdjęcia obszarów po katastrofie reaktora w elektrowni atonmowej Fukushima, a także dokumentowali zniszczenia spowodowane tsunami. W ciągu 45 lat eksploatacji utracono tylko 2 RF-4EJ.

14 marca 501. hikotai eksploatująca RF-4EJ zostanie oficjalnie rozwiązana. Kilka samolotów tego typu zostanie przekazanych do muzeów, a reszta zostanie zezłomowana.

Obecnie jedyną japońską jednostką eksploatującą Phantomy II jest 301. hikotai, również stacjonująca w Hyakuri. Jednak za kilka miesięcy jej personel przeniesie się do bazy Misawa, gdzie eskadra zostanie wyekwipowana w wielozadaniowe samoloty bojowe F-35A (Japonia chce kupić jeszcze 100 F-35, 2018-11-28). 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.