Ministerstwo Obrony Australii opublikowało zapytanie o informację w sprawie dostawy nowych samolotów szkolenia zaawansowanego, które zastąpią używane przez Royal Australian Air Force (RAAF, królewskie wojska lotnicze Australii) Hawki 127. Obecnie RAAF mają na stanie 33 samoloty tego typu, które niedawno przeszły modernizację umożliwiającą pozostawienie ich w służbie do 2026.
Projekt ma zostać zrealizowany w l. 2022-2033 i ma kosztować podatników 4-5 mld AUD, wraz z inwestycjami przemysłowymi. Nowy samolot ma umożliwić przede wszystkim szkolenie pilotów i operatorów uzbrojenia, którzy z kabiny turbośmigłowych PC-21 przesiądą się za stery wielozadaniowych F/A-18F i F-35A oraz samolotów walki elektronicznej EA-18G. Innym ważnym wymaganiem jest zdolność symulowania przeciwnika oraz przenoszenie i symulowanie użycia różnych typów uzbrojenia. Zgodnie z najnowszymi trendami RAAF zamierzają także zakupić kompleksowe symulatory lotu, umożliwiające prowadzenie szkolenia razem z rzeczywistymi samolotami (Loyal Wingman ujawniony, 2020-05-05, Kolejne F-35A w Australii, 2019-12-13, Australia kupuje PC-21, 2015-09-07).
Krytycznymi elementami, które zadecydują o wyborze nowego samolotu będą osiągi i wyposażenie. Wojsko nie wyklucza, że jedną z opcji jest kolejna modernizacja Hawków 127. Termin składania ofert upływa 31 lipca br.