Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

FSK poszukują śmigłowców

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 16 października 2020

Pod koniec sierpnia br. edukację w tureckiej Szkole lotnictwa wojsk lądowych (Kara Havacılık Okulu), znajdującej się w Isparcie, zakończyli dwaj inżynierowie Sił Bezpieczeństwa Kosowa (FSK, Forca e Sigurisë së Kosovës) Behar Zeqiri i Labinot Gasi. Ich program nauczania skupiał się na eksploatacji śmigłowca wielozadaniowego Bell UH-1H i samolotu lekkiego Cessna T182T Skylane.

Pierwszy lotnik FSK, por. Afrim Zabeli podczas szkolenia w kabinie śmigłowca UH-1H / Zdjęcie: MO Kosowa

Obecnie FSK mają trzech pilotów i dwóch inżynierów wyszkolonych w Turcji. Pierwszym z nich był porucznik Afrim Zabeli, który 13 listopada 2017 rozpoczął edukację w Ankarze. Szkolenie miało początkowo trwać 11 miesięcy, ale z powodu przeniesienia Kara Havacılık Okulu do Isparty, złych warunków pogodowych i problemów technicznych por. Zabeli opanował pilotaż śmigłowców Agusta-Bell AB.206R i Bell UH-1H w 13 miesięcy i zakończył szkolenie 13 grudnia 2018. Jego śladem poszli Atdhe Hasani i Krenar Voca, którzy ukończyli szkolenie jako piloci śmigłowców pod koniec maja 2019.

FSK utworzyły już Njësisë së Helikopterëve nga Garda Kombëtare e Forcës së Sigurisë së Kosovës (jednostkę śmigłowców Gwardii Narodowej Sił Bezpieczeństwa Kosowa), dowodzoną przez ppłka Envera Gërguriego, ale nadal nie ma na stanie żadnego wiropłata. W grudniu 2019 dowódca FSK gen. broni Rrahman Rama powiedział że zamierza pozyskać 4-6 lekkich / średnich śmigłowców zdolnych do wykonywania misji porządku publicznego, poszukiwań i ratownictwa, ewakuacji medycznej, zwalczania pożarów i transportu osób / ładunków, dodając, że będzie to proces o szacunkowym koszcie około 150 mln euro, który będzie realizowany z pomocą Stanów Zjednoczonych Ameryki (Kosowo odbiera kolejne HMMWV, 2020-07-31, Kosowo tworzy siły zbrojne , 2018-12-18).

Niedawno zakończone szkolenie personelu FSK, typy statków powietrznych i pomoc w budowaniu zdolności lotniczych przez Turcję, a także wsparcie procesu przez Stany Zjednoczone wskazują, że rząd w Prisztinie najprawdopodobniej wybierze lub będzie preferował wybór śmigłowców Bell UH-1H lub Huey II. Być może będą to wiropłaty przekazane przez Turcję, biorąc pod uwagę, że w wyposażeniu Türk Kara Kuvvetleri (wojsk lądowych Turcji) znajduje się 86 UH-1 i 69 AB.205.

Pod koniec września czterodniową wizytę w Ankarze i Stambule złożył minister obrony Kosowa Anton Quni, na zaproszenie swojego tureckiego odpowiednika Hulusi Akara. Quni odwiedził szereg przedsiębiorstw tureckiego przemysłu obronnego, m. in. Türk Havacılık ve Uzay Sanayi A.Ş. (TUSAŞ) w Ankarze i Baykar Makina w Stambule, oglądając samolot szkolno-bojowy Hürkuş i bojowy bezzałogowy statek latający Bayraktar. Delegacja z Kosowa zapoznała się również z produktami koncernów Roketsan, Nurol Makina (wytwórcą pojazdów opancerzonych) i Aselsan. Wizyta miała na celu dalsze zacieśnienie dwustronnej współpracy Prisztiny z Ankarą w dziedzinie obronności (Serbia chce kupić bsl Bayraktar TB2, 2020-10-07, Pierwsze Hurkusy-B w służbie , 2019-01-11, Tureckie transportery dla Uzbekistanu, 2019-08-12).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.