Wczoraj, 20 września 2021, na warszawskim Lotnisku Chopina pojawił się samolot komunikacyjny Airbus A220-300 w barwach linii airBaltic. Był to ostatni etap jego europejskiego tournee. Samolot, noszący znaki rejestracyjne YL-ABD, to najnowszy nabytek łotewskiego przewoźnika. AirBaltic podjęły decyzję o zakupie A220-300 w 2012, a pierwsze samoloty tego typu zostały dostarczone im w 2016.
– 10 lat temu nasze linie miały kłopoty. W związku z tym postanowiliśmy wymienić flotę i w oparciu wyliczenia inżynierskie i ekonomiczne podjęliśmy decyzję o zakupie A220, mających wiele nowoczesnych technologii – stwierdził prezes airBaltic Martin Gauss.
Według Martina Gaussa wprowadzenie A220-300 zamiast Boeinga 737 Classic na trasie Ryga – Londyn-Gatwick nie tylko skróciło czas lotu o 4 min (do 2 h 31 min), ale przede wszystkim spowodowało zmniejszenie masy zużytego paliwa z 6208 kg do 4719 kg, co przełożyło się na zaoszczędzenie 775 USD. Dotychczas A220-300 używane przez airBaltic wykonały ponad 77 tys. lotów, w trakcie których przewiozły ok. 7 mln pasażerów (Rozwój airBaltic na lotnisku w Rydze, 2021-01-21).
Prezes łotewskiego towarzystwa zachwalał też elastyczność operowania A220-300, które używane są na trasach bardzo krótkich, jak Ryga – Lipawa, gdzie czas lotu to ok. 30 min, jak też bardzo długich, z Rygi do Abu Zabi, gdzie lot trwa 6,5 h. – Odbieramy samoloty gotowe do eksploatacji. Jeden z naszych A220-300 przyleciał z Mirabel do Rygi, a po niespełna godzinie wystartował już do lotu rejsowego do Londynu – podkreślił Martin Gauss.
Uwagę na paliwooszczędność A220 zwracał także Antonio Da Costa, reprezentujący Airbusa w Europie Środkowo-Wschodniej. Według wyliczeń inżynierów z Tuluzy na tej samej trasie A220-100 zużywa o 25% mniej paliwa niż Embraer 190, a A220-300 spala o 31% mniej nafty niż E195. – Jeżeli chodzi o porównanie z E2, na podstawie dostępnych wartości szacujemy, że samoloty tej rodziny zużywają ok. 10% paliwa więcej niż A220, ale o dokładne dane musielibyśmy zapytać użytkowników – stwierdził Antonio Da Costa.
Pracownicy PLL Lot i grupa przedstawicieli mediów mieli możliwość odbycia trwającego ok. godziny lotu na pokładzie YL-ADB. Wnętrze kabiny pasażerskiej jest komfortowe, a duże panoramiczne okna, o wymiarach 28 cm x 40,6 cm zapewniają więcej naturalnego światła. Kolorowe oświetlenie otoczenia LED z konfigurowalnymi układami świateł powoduje mniejsze zmęczenie podróżnych po dotarciu do miejsca przeznaczenia.
Pionowe ściany boczne kabiny zapewniają więcej przestrzeni osobistej i komfortu, zwłaszcza na poziomie ramion. Wygodne fotele, zabudowane w układzie 2+3 mają twarde, odchylane oparcia. W klasie ekonomicznej ich szerokość wynosi 47 cm, a środkowy fotel ma szerokość 48,3 cm. W klasie biznes zabudowane są 4 fotele o szerokości 53,3 cm.
Przestronne schowki bagażowe pozwalają na zabranie jednej dużej torby / walizki przez każdego pasażera, a szerokie przejście pomiędzy fotelami umożliwia skrócenie czasu postoju samolotu między kolejnymi lotami. Nowością jest umieszczenie w tylnej części kadłuba podwójnej toalety, dzięki czemu jest ona łatwiej dostępna dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. Napędzające A220-300 silniki Pratt & Whitney PurePower PW1500G są naprawdę ciche – podczas lotu można swobodnie rozmawiać bez podnoszenia głosu.
Airbus może pochwalić się zdobyciem zamówień na 90 A220-100 i 553 A220-300. Z liczby tej dostarczono odpowiednio 50 i 123 samoloty. Obecnie w zakładach w Mirabel wytwarzanych jest 5 samolotów miesięcznie. W przyszłym roku tempo produkcji ma wzrosnąć do 6 samolotów miesięcznie, a w 2025 – do 15 (z czego 10 w zakładach w Mirabel w Kanadzie, a 5 w Mobile w Stanach Zjednoczonych Ameryki, A220-300 dla Air France oficjalnie, 2019-12-19, A220-300 w barwach Air Canada , 2019-11-08).