Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Trzeci PAK FA w próbach

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 25 czerwca 2012

21 czerwca na lotnisku w podmoskiewskim Żukowskim rozpoczął testy trzeci prototyp rosyjskiego myśliwca nowej generacji PAK FA. Nastąpiło to ponad pół roku po jego oblocie.

W pierwszym testowym locie trzeciego prototypu myśliwca nowej generacji Suchoj T-50 (PAK FA) z pasa startowego LII im. Gromowa w Żukowskim za jego sterami zasiadał Siergiej Bogdan. Ten sam, który dokonał oblotu tego samolotu w Komsomolsku nad Amurem 22 listopada 2011 (Oblot trzeciego PAK FA, 2011-11-22). Powtórny oblot T-50-3 miał miejsce 21 czerwca o 15:20 (zdjęcie: Pavel Noddlov). Lot trwał około godziny. Nie zanotowano poważniejszych problemów z systemami pokładowymi.

Po wykonaniu trzech lotów w Komsomolsku nad Amurem T-50 z numerem burtowym 053 został zdemontowany i 28 grudnia 2011 przewieziony transportowym An-124 Rusłan do Żukowskiego. Na tym prototypie PAK FA po raz pierwszy zainstalowano system radiolokacyjny z anteną ze skanowaniem fazowym, opracowany przez NIIP im. Tichomirowa. Jego integrowanie z innymi systemami pokładowymi i testy trwały kilka miesięcy. Dopiero 14 czerwca prototyp rozpoczął próbne kołowania w Żukowskim.

Pierwszy prototyp PAK FA został oblatany przez Siergieja Bogdana 29 stycznia 2010 (PAK FA oblatany, 2010-01-29). Od tej pory wykonał on ponad 75 lotów (do Żukowskiego trafił w kwietniu 2020). Drugi prototyp Bogdan oblatał 3 marca 2011. Od połowy sierpnia 2011 włączono go do programu testów. Dotąd T-50-2 wykonał około 50 lotów. Wszystkie trzy prototypy wykonały do dziś ok. 130 lotów (setny wykonał na T-50-2 Siergiej Bogdan 3 listopada 2011, 100 lotów PAK FA, 2011-11-04).

Czwarty prototyp PAK FA jest obecnie w końcowej fazie montażu w Komsomolsku nad Amurem. Jego oblot jest przewidywany na jesień br. Inaczej niż poprzednicy, T-50-4 ma przelecieć do Żukowskiego o własnych siłach, a nie na pokładzie samolotu transportowego.

Łącznie w programie prób w locie ma być wykorzystywanych 6 prototypów PAK FA. Dwa ostatnie mają dołączyć do poprzedników w 2013. W tym samym roku w Żukowskim i Achtubińsku mają rozpocząć się próby państwowe T-50. Według dowódcy WWS, gen. Aleksandra Zielina, w 2015 w próbach ma uczestniczyć 14 samolotów tego typu, w tym 8 z serii przedprodukcyjnej. Do 2020 WWS mają otrzymać 60 seryjnych T-50.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.