Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe transportowce dla Indii

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 24 lipca 2012

Ministerstwo obrony Indii podjęło decyzję o zakupie 56 samolotów transportowych w otwartym przetargu, z udziałem miejscowych prywatnych przedsiębiorstw. Wartość kontraktu oszacowana jest na 2,4 mld USD.

Indyjski transportowo-pasażerski Hawker Siddley (Avro) HS 748-100. 64 samoloty tego typu były produkowane na brytyjskiej licencji - począwszy od lat 1960. - przez zakłady HAL. Mogą przewozić 7-8 t ładunku na odległość do 1715 km, z prędkością przelotową 452 km/h. Maksymalna masa startowa wynosi 21 t, a napęd zapewnia para turbośmigłowych silników Rolls-Royce Dart RDa.7 mk 536-2 o mocy 2280 KM każdy

Minister obrony Indii AK Antony poinformował w poniedziałek, że rządowa rada zakupów wojskowych zgodziła się na propozycję wojsk lotniczych, dotyczącą nabycia 56 nowych samolotów transportowych. Zastąpią one starzejącą się flotę średnich HS 748.

Z reguły transakcje tego typu realizowane są przy udziale państwowej wytwórni lotniczej HAL. Teraz jednak zdecydowano się na otwarty przetarg, ze względu na zaangażowanie tych zakładów w szereg innych projektów, w tym produkcję myśliwców Su-30MKI, Tejas, szkolno-bojowych Hawk, modernizację Mirage 2000 i MiG-29, a w przyszłości też montaż francuskich Rafale. HAL produkuje również śmigłowce.

Przetarg skierowany będzie do producentów zagranicznych. Podstawowym warunkiem będzie jednak sprzymierzenie się w podmiotem indyjskim, w celu przekazania mu montażu i indianizacji produkcji. Wstępnie zakłada się, że pierwsze 16 egz. zostanie zakupione bezpośrednio u dostawcy, zaś pozostałe będą montowane w Indiach. W kolejnych 16 egz. udział miejscowych podzespołów musi wynieść nie mniej niż 30%, zaś w ostatniej transzy 24 samolotów - 60%.

Stwarza to szansę takim podmiotom jak koncern Tata czy Mahindra czy Reliance, które już zaangażowały się w projekty lotnicze. Dla przykładu, konglomerat Tata sprzymierzył się już z AgustaWestland dla produkcji europejskich śmigłowców, otrzymał także zlecenie na remont indyjskich baz lotniczych (Tata będzie produkowała AW119, 2010-02-18; Tata zmodernizuje bazy lotnicze Indii, 2011-04-25). Rząd Indii nie ukrywa, że chce stworzyć alternatywę - nawet prywatną - dla HAL, próbując wzmocnić rodzimy sektor lotniczy.

Jeżeli plany zostaną zrealizowane, wpiszą się modernizację wojskowego lotnictwa transportowego. Przypomnijmy, że Hindusi rozpoczęli już przy pomocy Ukrainy proces modernizacji najliczniejszych w swojej flocie An-32 (Pierwsze An-32RE, 2011-05-31), trwają także prace nad ich następcą, we wspólnym programie Indii i Rosji. Jego owocem będzie odrzutowiec o ładowności ok. 20 t, oparty o projekt Ił-214 (Powstała MTA Ltd, 2010-09-10). W ramach dywersyfikacji źródeł dostaw Delhi zamówiło także amerykańskie Globemastery III i Herculesy (Potwierdzenie sprzedaży C-130J dla Indii, 2012-07-22; Boeing i indyjskie C-17, 2012-02-03). Możliwość przerzucania drogą lotniczą oddziałów - głównie nad granicę z Chinami - jest bowiem kluczowym elementem indyjskiej strategii obronnej. Obecne możliwości w tej dziedzinie uznano za niewystarczające.

Biorąc pod uwagę charakterystyki techniczne HS 748, nowy przetarg otworzy drogę na indyjski rynek europejskim samolotom o zbliżonych możliwościach: Airbus Military C295 i Alenia C-27J. Obie konstrukcje rywalizują od kilku lat w niemal wszystkich przetargach na lekkie (a według polskiej terminologii średnie) samoloty transportowe.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.