Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Izraelskie bsl boją się rosyjskiej zimy

Lotnictwo wojskowe, 12 października 2012

Dowództwo SZ FR zleciło prace nad adaptacją zakupionych w Izraelu bezzałogowców Searcher Mk2 i Bird Eye 400 do rosyjskich warunków meteorologicznych. Program ma potrwać do 2015 i kosztować co najmniej 11,2 mld rubli.

Bird Eye 400 ma rozpiętość 2,2 m, jego maksymalna masa startowa wynosi 5,6 kg, w tym ładunek użyteczny 1,2 kg

Program o kryptonimie Azymut powstał na podstawie analiz Sztabu Generalnego SZ, dowództwa Wojsk Lądowych i Komitetu naukowo-technicznego SZ FR (WNK WS). Według informatorów Izwiestii, jego główny wykonawca ma zostać wyłoniony w drodze konkursu. Prace ma koordynować WNK WS. Planowana obecnie kwota może ulec zwiększeniu, zależnie od potrzeb i postępów prac.

- Searcher Mk2 i Bird Eye 400 są przystosowane do funkcjonowania w warunkach pustynnych. Ich wyposażenie stanowią systemy termowizyjne niedostosowane do trudnych warunków rosyjskiej zimy, deszczu i mgieł. Część z nich jest dla nas zupełnie bezużyteczna – mówił informator gazety. Według niego, część systemów, które Izraelczycy zaoferowali Moskwie, jest moralnie przestarzała. Izraelskie bsl są mało uniwersalne, bo nie mogą pełnić funkcji uderzeniowych.

Próby Bird Eye 400 w warunkach rosyjskich wykazały, że deklarowany pułap maksymalny 3,3 km jest w praktyce nieosiągalny, a systemy rozpoznawcze optymalnie działają do wysokości 0,8-1,1 km, zaś zasięg zamiast 10 km nie przekracza 6 km (w niskich temperaturach gwałtownie spada pojemność akumulatorów). Kompleks nie jest wyposażony w system powrotu do miejsca startu w wypadku zerwania łączności, który skutecznie funkcjonowałby w terenie górzystym, co grozi rozbiciem bsl. Według rosyjskich specjalistów, Bird Eye 400 może latać w temperaturach do -3-5oC i przy wietrze do 5 m/s (przy czym przy zmiennym wietrze łatwo wpada w korkociąg). Nie lata przy tym w deszczu i mgle. Do uzyskania wysokości 150-200 m samolot nie jest kontrolowany przez operatora, co wymusza wybieranie specjalnych miejsc startu i lądowania. Zarówno system pozycjonowania, jak i dostarczone przez producenta mapy, nie są dostosowane do warunków rosyjskich, a co gorsze, nie pozwalają na skryte funkcjonowanie systemu.

Testy Bird Eye 400 nr fabr. 220 prowadzono m.in. w filii Akademii WL w Nowosybirsku. 16 maja 2012 o 14:20 tuż po starcie została zerwana łączność z samolotem. Bsl samoczynnie zmienił kurs i wysokość, kierując się w stronę miasteczka akademickiego. Przez cały czas lotu (około godziny) operatorowi nie udało się odzyskać kontroli nad nim. Nie zadziałał też algorytm powrotu na miejsce startu. Poszukiwało go 10 grup, w tym lokalna policja. Bsl został znaleziony dopiero następnego dnia w zamkniętym rejonie (NPO Wektor), gdzie przechowywane są zapasy broni biologicznej.

Podobna sytuacja zaistniała już tydzień wcześniej. Bird Eye 400 również leciał wówczas w kierunku NPO Wektor, jednak operatorowi udało się zmusić go do wcześniejszego lądowania w dozwolonym rejonie. Prowadzącym testy nie udało się wyjaśnić takiego zachowania kompleksu.

Israel Aerospace Industries Ltd (IAI) opracowała na bazie swych bsl specjalne wersje przeznaczone dla FR (Izraelskie komponenty bsl dla Rosji, 2010-10-13). W Rosji Searcher Mk2 został nazwany Forpost, a Bird Eye 400 to Zastawa. Ich zakupy są kontynuowane. Na bieżący rok zaplanowano zakup 12 Zastaw i 4 Forpostów, a na 2013, odpowiednio, 15 i 6. Trwa przygotowanie montażu tych bezzałogowców w Uralskom zawodie grażdanskoj awiacji (UZGA) w Jekaterynburgu. Konieczne inwestycje spowodowały, że jednostkowa cena bsl Searcher Mk2/Forpost wzrosła dwukrotnie, z pierwotnie planowanych 450 do 900 mln rubli (ok. 30 mln USD).

Według informacji rosyjskiego MO z maja 2012, program budowy 10 kompleksów Forpost i 27 Zastawa miał kosztować w latach 2011-2013 ponad 10 mld rubli. Z tego na Forposty przeznaczono 9,006 mld rubli, w tym 2,55 mld rubli w 2011, 3,302 w 2012 i 3,154 w 2013, a na Zastawy, odpowiednio, 450, 395,2 i 494 mln rubli.

Pierwszy kontrakt na dostawę dla FR izraelskich bsl został zawarty w kwietniu 2009. Obejmował 2 systemy Bird Eye 400 za 4 mln USD, 8 I-View za 37 mln USD i 2 Searcher Mk2 (Pierwszy rosyjski Searcher II, 2011-05-25) za 12 mln USD (łączna wartość kontraktu wyniosła 53 mln USD, patrz , Rosja kupiła izraelskie bsl za 50 mln USD, 2009-04-07). Zostały one dostarczone do września 2010. Pod koniec 2010 FR kupiła 36 kolejne systemy warte ok. 100 mln USD.

Oficjalnie kontrakt izraelsko-rosyjski zawiera zakaz transferu najnowocześniejszych technologii Bsl bez transferu technologii, 2010-07-01), co zmusza Rosjan do szukania i wdrażania własnych rozwiązań. Między innymi na ten cel zostaną przeznaczone pieniądze wydzielone na program Azymut. Jego ostateczne koszty będą jednak znacznie większe niż obecnie zarezerwowane 11,2 mld rubli. Nie można jednak wykluczyć, że w pracach zostaną jednak wykorzystane przekazane nieoficjalnie izraelskie licencje (WikiLeaks: zerwanie kontraktu za technologie, 2010-12-01).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.