Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

WikiLeaks: zerwanie kontraktu za technologie

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 01 grudnia 2010

Według dokumentów upublicznionych przez portal WikiLeaks, Rosja zerwała kontrakt na dostawę kompleksów S-300 do Iranu w zamian za obietnicę uzyskania technologii bsl od Izraela i miliard dolarów.

O tajnych ustaleniach rosyjsko-izraelskich donosi paryski Le Monde, któremu - jako jednemu z kilku mediów - portal WikiLeaks udostępnił korespondencję dyplomatyczną USA. Cytując niezidentyfikowanego amerykańskiego dyplomatę, dziennik opisuje informacje uzyskane 1 grudnia 2009 przez podsekretarz stanu USA Ellen Tauscher (Polska bez wyrzutni USA, 2009-09-17) w czasie spotkania z Amosem Giladem z izraelskiego Ministerstwa Obrony. Według Gilada, Rosja zaoferowała Izraelowi za technologie budowy latających bezpilotowców zerwanie kontraktu na dostawę kompleksów przeciwlotniczych S-300 dla Iranu i miliard dolarów w gotówce.

Żadna z zainteresowanych stron nie potwierdziła informacji WikiLeaks. Z innych dokumentów ujawnionych przez portal wynika, że naciski polityków izraelskich i amerykańskich najwyższego szczebla na Rosję, by ta zerwała kontrakt z Iranem na dostawę kompleksów przeciwlotniczych S-300 trwały przez 2008 i 2009. W 2010 pojawił się dokument, z którego wynika, że Izrael zwiększy dostawy swego uzbrojenia i technologii obronnych do Gruzji, jeśli Rosja nie zrezygnuje z kontraktu. Tel Awiw miał też zaoferować Moskwie inne, poza bezpilotowcami, systemy uzbrojenia.

Izrael długo opierał się propozycji transferu technologii bsl do Rosji, sprzedając jedynie starsze systemy (Rosja kupuje kolejne izraelskie bsl, 2009-12-08). Obawa dotyczyła głównie nie tyle skutków ich wykorzystania przez rosyjski przemysł zbrojeniowy, a raczej możliwości trafienia w ręce chińskie. Ostatecznie układ został zawarty, prawdopodobnie podczas spotkania izraelskiego ministra obrony Ehuda Baraka w Moskwie z premierem Władimirem Putinem (Rosja nie ustąpi Izraelowi i USA, 2010-09-19). Rosja we wrześniu 2010 zerwała kontrakt z Iranem (Rekompensata za S-300 dla Iranu, 2010-10-07), a miesiąc później podpisano pierwszy kontrakt na dostawę nowoczesnych izraelskich bezpilotowców wraz ze zgoda na ich montaż, a z czasem także produkcję w Rosji. Głównym rosyjskim ośrodkiem budowy bsl ma być Kazań (Izraelskie komponenty bsl dla Rosji, 2010-10-13), gdzie do tej pory powstają głównie śmigłowce.

W odwecie Iran podjął szereg kroków przeciwko Rosji. Jednym z nich była rezygnacja z używania przez irańskie linie lotnicze z rosyjskich samolotów (Iran wycofuje Tu-154 z linii lotniczych, 2010-08-08) i zerwanie rozmów na temat nowych kontraktów.

Według dostępnych dokumentów, sprawa zablokowania programu atomowego Iranu była głównym celem 8-letnich wysiłków Meira Dagana, szefa Mossadu - jednej z izraelskich agencji wywiadowczych. Tel Awiw co najmniej dwukrotnie zwracał się do Waszyngtonu o zgodę na atak na irańskie instalacje atomowe (Izrael ćwiczy atak na Iran, 2008-06-21). Udało się uzyskać wsparcie niektórych państw arabskich w tej kwestii. Do USA przeciwko Iranowi występowała nie tylko Arabia Saudyjska, ale też Katar i Jordania.

Z ujawnionych dokumentów wynika, że - wbrew wcześniejszym doniesieniom - Izrael nie sabotuje jordańskich planów budowy reaktora atomowego. Tauscher w grudniu 2009 spotkała się nie tylko z Giladem, ale też wieloma innymi wysokimi urzędnikami izraelskimi, w tym Shaulem Horevem, szefem Israel Atomic Energy Commission (IAEC). Horev poinformował, że Tel Awiw wręcz wspiera plany jordańskie. W 2009 powstał wspólny komitet sterujący, który pomaga w optymalnym doborze miejsca na przyszłą elektrownię, uwzględniając warunki geologiczne, zaopatrzenie w wodę itp. Komitet, z udziałem przedstawicieli IAEC, po raz pierwszy spotkał się w Ammanie w czerwcu 2009.

Tamir Pardo, który zastąpił kilka dni temu Dagana na stanowisku szefa Mossadu (wcześniej przez krótki okres był jego zastępcą, ale rozstał się z nim w ostrym sporze), zadeklarował że będzie kontynuował dotychczasową politykę. Pardo jest blisko związany z premierem Beniaminem Netanjahu - uczestniczył z jego bratem, Jonatanem, w słynnym rajdzie na ugandyjski port lotniczy Entebbe w 1976, by uwolnić pasażerów porwanego samolotu Air France. Dzięki swym koneksjom, w rozgrywce o stanowisko szefa Mossadu pokonał wysoko notowanych konkurentów, m.in. Yuvala Diskina, szefa Shin Bet, i gen. mjr. Amosa Yadina, który w ubiegłym tygodniu zrezygnował z szefowania izraelskiemu wywiadowi wojskowemu.

WikiLeaks, organizacja non-profit, zawiaduje portalem internetowym, który publikuje materiały stanowiące tajemnice rządów wielu państw, w tym przede wszystkim USA (WikiLeaks o wojnie w Iraku, 2010-10-24). 28 listopada portal rozpoczął publikowanie korespondencji dyplomatycznej Departamentu Stanu (Dyplomaci zrywają z wojskiem, 2010-12-01). Według założyciela WikiLeaks, Juliana Assange, organizacja dysponuje 251 287 tys. dokumentami z okresu od grudnia 1966 do lutego 2010.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.