Wczoraj pod nadzorem FAA Boeing przeprowadził test samolotu Dreamliner ze zmodyfikowanym systemem elektrycznym. Uzyskane dane mają być analizowane przez kilka najbliższych dni.
Ostatni z serii lotów testowych wykonano 5 kwietnia z lotniska Paine Field w Everett. Poza załogą, na pokładzie Boeinga 787 (przeznaczonego dla PLL LOT) znajdowało się 9 inżynierów producenta i 2 przedstawicieli FAA (Federal Aviation Administration, FAA zatwierdziła plan naprawczy dla Dreamlinera , 2013-03-13). Samolot wystartował o 10:39. Lot trwał godzinę i 49 minut. Odbył się bez problemów.
W czasie lotu testowano typowe i nietypowe sytuacje, które mogą wystąpić w czasie eksploatacji Dreamlinerów. Teraz zebrane dane trafią do laboratoriów FAA, gdzie – wraz z wynikami poprzednich testów naziemnych i prób w locie – mają być analizowane przez kilka najbliższych dni. Rezultaty analiz będą podstawą decyzji o ewentualnym powrocie Boeingów 787 do normalnej eksploatacji w liniach lotniczych.
Przedstawiciele Boeinga nieoficjalnie informują media o przychylności szefa FAA Michaela Huerty i sekretarza Transportu Raya LaHooda. Mogą oni wyrazić zgodę na wznowienie lotów pasażerskich modelu 787 już w połowie kwietnia (na 23-24 kwietnia jest zaplanowana konferencja NTSB na temat przyczyn awarii Dreamlinerów). Później kilka tygodni miałoby potrwać przebudowywanie dostarczonych już 8 liniom lotniczym Dreamlinerów z wykorzystaniem zmodyfikowanych akumulatorów litowo-jonowych, zabezpieczonych przed przegrzewaniem i pożarami. Normalne loty rejsowe wszystkich Boeingów 787 spodziewane są – według tego scenariusza – na początku czerwca. Bardziej realne szacunki dodają do tego wyliczenia kilkanaście dni na dodatkowe uzgodnienia z FAA i przygotowanie szczegółowych procedur modernizacyjnych.
Równolegle z FAA analizy przyczyn problemów z akumulatorami Boeingów 787 prowadzi japoński nadzór lotniczy. To pożary samolotów japońskich linii All Nippon Airways i Japan Airlines stały się bowiem bezpośrednim powodem wstrzymania lotów Dreamlinerów (Dreamlinery uziemione, 2013-01-17). Teraz Japończycy przewidują, że ich samoloty będą w pierwszej kolejności naprawiane i przygotowywane do lotów z pasażerami. Tym bardziej, że ANA i JAL jako pierwsze odbierały Dreamlinery od producenta.