Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Chińskie samoloty internetowe

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 23 kwietnia 2011

Chińscy blogerzy informują o wielu samolotach wojskowych, które oficjalnie nie istnieją. Tak było z myśliwcem stealth J-20, teraz władze zaprzeczają istnieniu samolotu skróconego startu i lądowania J-18.

Informacje o oblocie wzorowanego na rosyjskim Su-33 samolotu pokładowego J-18 Red Dragon (J-20 to nieoficjalnie Black Dragon) pojawiły się na początku kwietnia. Miało do niego dojść w tajnej bazie w Mongolii Wewnętrznej (Drugi lot J-20, 2011-04-19). Kilka dni temu, przy okazji obchodów 60-lecia chińskiego przemysłu lotniczego, pojawiły się oficjalne zaprzeczenia. Być może przedstawiciele chińskich władz zaprzeczają istnieniu kopii Su-33, bo sprawa jest od wielu lat przedmiotem sporów z FR. Rosjanie chcieliby sprzedać Chińczykom gotowe samoloty lub licencję na ich produkcję, więc protestują przeciw kradzieży własności intelektualnej, odbywającej się przy wsparciu Ukraińców. Obawiają się przy tym chińskiej konkurencji na rynkach międzynarodowych.

Pierwsza kopia Su-33 powstała na bazie prototypu kupionego od Ukrainy w 2001 i licencyjnego J-11B (Su-27). Nieoficjalnie pojawiły się informacje o oblocie J-15 Flying Shark w połowie 2009. Dopiero rok później oficjalnie pokazano prototyp w locie, potwierdzając jego podobieństwo do rosyjskiej konstrukcji (Chińska kopia Su-33, 2010-05-26).

Jedno z pierwszych zdjęć J-15 w kamuflażu, wykonane na lotnisku No. 112 Factory Shenyang Aircraft Industry Corporation (SAIC) - kompanii należącej do Aviation Industry Corporation of China (AVIC). Samolot oblatano 31 sierpnia 2009 / Zdjęcie: Zhang Xinliang

J-15, J-18 i J-20 to nie jedyne chińskie samoloty ujawnione przez internautów. Richard Fisher z waszyngtońskiego International Assessment and Strategy Center przypomina o jeszcze trzech prawdopodobnie istniejących konstrukcjach z ChRL. Najbardziej popularna z nich w chińskim Internecie, to J-16 (patrz rysunek) budowany przez Shenyang Aircraft Corporation (SAC) - myśliwiec uderzeniowy zaprojektowany na bazie J-11BS z wykorzystaniem technik stealth, nazywany Silent Flanker (na wzór amerykańskiego F-15 Silent Eagle). Ma on być wyposażony w radar z aktywną anteną ze skanowaniem fazowym i wewnętrzne komory uzbrojenia. Według niektórych źródeł, to konkurent J-20. Jego prototyp ma być oblatany w 2011.

Pozostałe dwa samoloty o brakującej numeracji są najbardziej tajemnicze. J-17 to ponoć samolot myśliwsko-bombowy dalekiego zasięgu na bazie rosyjskiego Su-34. Z kolei J-19 ma być ciężkim myśliwcem wielozadaniowym - rozwinięciem J-11B. No i jest jeszcze J-21 - odpowiednik amerykańskiego JSF, jednosilnikowa konstrukcja powstająca w CAC. A w ogóle to informacji o domniemanych chińskich samolotach wojskowych jest w Internecie jeszcze więcej i często są one sprzeczne (Pierwsze zdjęcie J-11BS, 2009-04-14).

To ponoć zdjęcie samolotu J-18 w czasie prób na lotnisku bazy w Mongolii Wewnętrznej. Samolot miał zostać oblatany na początku kwietnia. Jego istnieniu zaprzeczają źródła oficjalne


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.