Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Chrzest lotniskowca USS Gerald R. Ford

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 09 listopada 2013

Dziś w stoczni Newport News odbyła się uroczystość chrztu lotniskowca USS Gerald R. Ford. Okręt jest gotowy jedynie w 70%.

Dziś w stoczni Newport News w stanie Wirginia, w pobliżu bazy Norfolk, odbyła się uroczystość chrztu (HII potwierdza termin chrztu CVN 78, 2013-07-12) lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN 78). Matką chrzestną była córka byłego prezydenta USA – Susan Ford Bales. Jej ojciec zmarł w 2006, na krótko przed oficjalnym ogłoszeniem przez US Navy decyzji o nadaniu imienia nowej jednostce.

Nowy lotniskowiec został wykonany dopiero w 70%. Jego wodowanie jest obecnie planowane na luty 2016. Kolejne cięcia amerykańskiego budżetu mogą jednak odsunąć w czasie ten termin. W miarę realny plan przewiduje, że USS Gerald F. Ford wejdzie do służby w 2019 i pozostanie w niej co najmniej do 2057.

Obecnie flota US Navy liczy 10 lotniskowców zamiast wymaganych potrzebami operacyjnymi 11. Redukcja nastąpiła w 2012, gdy z linii wycofano USS Enterprise (USS Enterprise w Newport News Shipyard, 2013-06-21). Obecnie używane lotniskowce, klasy Nimitz, były budowane w latach 1975–2009.

CVN 78 jest lotniskowcem nowej klasy. Kolejny okręt klasy Gerald Ford będzie nosić imię John F. Kennedy, w 2020 ma zastąpić USS Nimitz, CVN 68 (Opóźnia się budowa USS John F. Kennedy, 2013-09-16). Następne będą nazywane tak jak wycofywane okręty, co oznacza, że trzeci będzie nazwany Enterprise.

Pierwotny kontrakt na USS Gerald R. Ford został zawarty w 2008. Od tego czasu koszty programu wzrosły o 22%, do astronomicznej kwoty 12,8 mld USD (40,1 mld zł), bez uwzględnienia 4,7 mld USD (14,7 mld zł) na prace badawczo-rozwojowe. Przedstawiciele US Navy uważają jednak, że to zjawisko typowe dla nowych, zawierających wiele nowych rozwiązań konstrukcji.

Konstrukcja USS Gerald Ford ma pozwolić na wykonywanie o 25% więcej startów bojowych (220 na dobę), niż w wypadku jednostek klasy Nimitz. 2,5 razy wydajniejsze będą jej systemy energetyczne, zasilane przez reaktor atomowy, pozwalając na odsalanie znacznie większej ilości wody na potrzeby marynarzy (m.in. higieniczne). Nowa, elekromagnetyczna jest katapulta, nowej generacji są systemy radarowe. Całkowicie zmieniony jest też system hamowania samolotów. To właśnie projektowanie tych systemów spowodowało największy wzrost kosztów programu.

Amerykańscy analitycy coraz częściej krytykują budowę nowych lotniskowców. Uważają je za zbyt łatwe do zniszczenia przez potencjalnych przeciwników, dysponujących coraz potężniejszym uzbrojeniem rakietowym. Także konwencjonalnym.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.