Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ukryte koszty budowy USS Gerald R. Ford

Marynarka wojenna, 24 listopada 2014

Rzeczywiste koszty budowy pierwszego amerykańskiego atomowego lotniskowca typu Gerald R. Ford mogą okazać się znacznie wyższe niż podaje US Navy.

Poprzez zastosowanie szeregu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, w tym użycie katapulty elektromagnetycznej czy nowego i bardziej efektywnego systemu hamowania lądujących samolotów, lotniskowce typu Gerald R. Ford mają oferować znacznie większy potencjał operacyjny niż obecnie eksploatowane jednostki typu Nimitz. Sztuczne wydłużenie procesu ich budowy, w tym doposażania w kluczowe urządzenia pokładowe, pozwoli na ukrycie rzeczywistych kosztów budowy okrętów, jednak ograniczy możliwości użycia operacyjnego jednostek na polu walki i nie pozwoli na pełne wykorzystanie ich przewagi technologicznej w pierwszych latach eksploatacji / Zdjęcie: HII

Według raportu Government Accountability Office (GAO, parlamentarnego biura kontroli rządu USA), koszty budowy USS Gerald R. Ford (CVN 78) mogą wzrosnąć o 780 mln – 988 mln USD (2,6 mld – 3 mld zł) w stosunku do zakładanych obecnie 12,9 mld USD (43,7 mld zł). Okręt jest ukończony w 83% (Chrzest lotniskowca USS Gerald R. Ford, 2013-11-09).

Chcąc ukryć dodatkowe koszty budowy USS Gerald R. Ford przed opinią publiczną i członkami Kongresu, US Navy miała zgodzić się na przełożenie procesu jego doposażania na lata po oficjalnym odbiorze od producenta, stoczni Newport News Shipbuilding (NNS) z Wirginii. Marynarka wojenna USA otrzyma zatem niedokończony okręt, który wciąż będzie wymagał zamontowania kluczowego dla jego funkcjonowania wyposażenia pokładowego, w tym elementów systemu łączności satelitarnej. Zdaniem audytorów takie rozwiązanie opóźni uzyskanie przez lotniskowiec całkowitej zdolności bojowej i nie pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału operacyjnego w pierwszych latach eksploatacji.

Kongresmani zostali jednocześnie poinformowani, że podobne rozwiązanie rozpatrywane jest przez US Navy także w przypadku drugiej z jednostek typu Gerald R. Ford, USS John F. Kennedy (CVN 79) (1,3 mld USD na CVN 79, 2014-03-06). Okręt ma kosztować amerykańskiego podatnika co najmniej 11,5 mld USD (39 mld zł). Ogółem, na pozyskanie pierwszych trzech lotniskowców nowego typu US Navy chce przeznaczyć 43 mld USD (145,7 mld zł).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.