Należące do Huntington Ingalls Industries (HII) zakłady stoczniowe Newport News Shipbuilding (NNS) z Wirginii otrzymały zlecenie kontynuowania prac przygotowawczych do budowy drugiego atomowego lotniskowca typu Gerald R. Ford.
Zlecenie ma wartość około 1,3 mld USD (3,9 mld zł). Zobowiązuje ono NNS do kontynuowania prac przygotowawczych, poprzedzających rozpoczęcie budowy 2. z atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford, USS John F. Kennedy (CVN 79) (Opóźnia się budowa USS John F. Kennedy, 2013-09-16), zapoczątkowanych w 2009.
Warto zaznaczyć, że ogłoszone wczoraj zlecenie jest największym w historii, dotyczącym przygotowań budowy danego lotniskowca. Wcześniejsze nie przekraczały zazwyczaj wartości 300-400 mln USD (913,1-1,2 mld zł). Ogólny koszt dotychczasowych prac przygotowawczych do budowy USS John F. Kennedy to 3,2 mld USD (9,7 mld zł). Dla porównania, prace badawczo-rozwojowe przy budowie pierwszego z Fordów, USS Gerald R. Ford (CVN 78) kosztowały amerykańskiego podatnika 4,7 mld USD (14,7 mld zł).
Obecne przygotowania do budowy drugiego z Fordów zakończą się w 2017. Co ciekawe, według oryginalnych planów US Navy, CVN 79 miał wejść do służby rok później. Obecny terminarz zakłada, że lotniskowiec pojawi się w linii najwcześniej w 2020. Dołączy wówczas do wspomnianego USS Gerald R. Ford, ochrzczonego w listopadzie zeszłego roku (Chrzest lotniskowca USS Gerald R. Ford, 2013-11-09).
USS John F. Kennedy zastąpi w przyszłości jeden z obecnie eksploatowanych atomowych lotniskowców typu Nimitz, USS Nimitz (CVN 68) (USS Nimitz na Morzu Śródziemnym, 2013-10-21), pozostający w linii od 1975. Imię tego ostatniego nosić będzie z kolei 4. z Fordów, zgodnie z przyjętą przez US Navy zasadą nazywania kolejnych okrętów tego typu po wycofywanych Nimitzach.