Airbus i China Aviation Supplies podpisały porozumienie w sprawie dostawy 130 samolotów komunikacyjnych, produkowanych przez koncern z Tuluzy.
Li Hai, prezes China Aviation Supplies (CAS) i Fabrice Brégier, prezes Airbusa, w obecności premiera ChRL Li Keqianga i kanclerz Niemiec Angeli Merkel, podpisali dzisiaj w Pekinie porozumienie w sprawie zakupu 30 samolotów z rodziny A330 i 100 z rodziny A320. Nabycie A330 jest potwierdzeniem zobowiązania z czerwca br. Wartość umowy to 17 mld USD (66,3 mld USD).
Strony nie podały, czy zamówione samoloty trafią wyłącznie do przewoźników z ChRL. Nie wybrano też ich zespołów napędowych. Finalizacja porozumienia z CASC jest dobrą informacją dla zakładów w Tuluzie. Rok temu Airbus postanowił zmniejszyć tempo produkcji A330, ze względu na przygotowania do wdrożenia A330neo (Airbus spowalnia produkcję A330, 2014-10-17). Dzięki najnowszej umowie robotnicy zajmujący się wytwarzaniem samolotów tego typu będą mieli zajęcie przez 5 dodatkowych miesięcy.
Airbus i Boeing zaciekle rywalizują o rynek samolotów komunikacyjnych w ChRL, który za 20 lat ma być największym w świecie. Jego zapotrzebowanie przez najbliższe dwie dekady szacowane jest na 6330 dużych samolotów pasażerskich, wartości 950 mld USD (3,7 bln zł). Europejski producent zobowiązał się kilka miesięcy temu do utworzenia w Tiencin centrum wyposażania i dostaw samolotów z rodziny A330 (Centrum dostaw A330 w ChRL, 2015-07-03). Podobną umowę zawarł, nieco później, Boeing (Boeing inwestuje w ChRL, 2015-09-24).