Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Feralny rok bsl USAF

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 23 stycznia 2016

Washington Post, powołując się na zasady dostępu do informacji publicznych (Freedom of Information), uzyskał dane dotyczące strat samolotów bezzałogowych używanych przez US Air Force. Wynika z nich, że w 2015 utraciły one w wypadkach 20 bsl (4 kolejne to straty US Army). Dane dotyczą maszyn całkowicie zniszczonych lub poważnie uszkodzonych, których naprawa kosztowała ponad 2 mln USD (8,3 mln zł).

MQ-9 Reaper rozbity podczas lądowania w Niamey w Nigerii. Powodem wypadku był błąd pilota / Zdjęcie: USAF

Straty USAF są znacznie większe niż w poprzednich latach. W 2014 utraciły one 12 dużych bsl, a w 2012 i 2013 po 13 (Koniec poszukiwań wraku Reapera, 2013-11-24). W 2015 najwięcej bsl USAF utraciły w Afganistanie (6) i Rogu Afryki, gdzie w pobliżu bazy w Dżibuti rozbiły się 4 maszyny. 3 latające bezzałogowce rozbiły się w Iraku. Kolejne straty USAF zanotowały w Kuwejcie, Turcji, Syrii i Libii. Dwóch miejsc katastrof dużych bsl Pentagon nie ujawnił (Ponad 400 wypadków bezzałogowców USA, 2014-06-23).

Wśród utraconych samolotów bezzałogowych były bojowe MQ-9 Reaper. Pentagon ujawnił, że bsl tego typu mają poważne problemy techniczne. Dotyczą one m.in. generatora pokładowego. Jego awaria powoduje utratę kontroli nad systemami sterowania (akumulatory wystarczają na niecałą godzinę, co często nie pozwala na powrót do bazy). Problemy sprawia też rozrusznik. W 2015 USAF zanotowały aż 10 przypadków poważnych uszkodzeń lub całkowitego zniszczenia Reaperów. W przeliczeniu na 100 tys. godzin lotu liczba strat wzrosła ponad dwukrotnie. Warto zauważyć, że zastąpienie każdego utraconego Reapera kosztuje co najmniej 14 mln USD (58 mln zł).

Zarówno General Atomics – producent Reaperów, jak i Skurka Aerospace – dostawca generatorów, odmawiają komentarzy na temat problemów z niezawodnością tych podzespołów. Wiadomo jednak, że na bsl zaczęto instalować rezerwowe źródła zasilania. Producent zaleca też wykonywanie misji w odległości nie większej niż godzina lotu od najbliższego lotniska.

USAF tracą bezzałogowce w operacjach w wielu krajach. Do niedawna był to przede wszystkim Irak i Afganistan. Teraz lista jest znacznie dłuższa. Poza Irakiem i Afganistanem obejmuje Syrię. Somalię, Jemen, Libię, Mali i Kamerun.

US Army w 2015 utraciła 4 bsl Grey Eagle (armijny odpowiednik MQ-1 Predator). Trzy rozbiły się w Afganistanie, a jeden w Iraku (MQ-1C rozbił się w Iraku, 2015-07-22; USA utraciły bezzałogowiec nad Irakiem, 2015-05-30).

Predatory rozpoczęły udział w działaniach bojowych dwie dekady temu w czasie kampanii bałkańskiej. Później odegrały kluczową rolę w inwazji na Irak i Afganistan. Z 269 zakupionych przez Pentagon Predatorów utraconych została blisko połowa. Obecnie USAF dysponują 140 bsl tego typu. Wkrótce (według planów – do 2018) mają one zostać wycofane z linii. Zastępują je większe i lepiej uzbrojone Reapery.

Od 2001 siły zbrojne utraciły co najmniej 237 dużych bezzałogowców. Dwie trzecie ze zniszczonych bsl to Predatory i Reapery, odpowiednio 120 i 37. USA traciły również bezzałogowce używane przez cywilne służby specjalne, w tym przede wszystkim CIA. Dane na temat są jednak znacznie trudniej dostępne.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.