Tylko Gulfstream spełnił wymogi formalne w przetargu na nowe małe samoloty dla polskich VIP-ów.
Jak poinformował resort obrony jeden z producentów, którzy złożyli oferty w przetargu na nowe małe samoloty dla polskich VIP-ów nie spełniał wymogów formalnych. Był to oferent francuski, czyli koncern Dassault. Niezbędne wymogi postępowania ws. małych samolotów dla VIP-ów spełnia samolot odrzutowy klasy biznes Gulfstream G550 (Oferty na samoloty dla VIP-ów, 2016-10-14).
G550 napędzany jest dwoma silnikami turbowentylatorowymi Rolls-Royce BR710 C4-11 o ciągu 68,44 kN każdy, które umożliwiają mu rozwinięcie prędkości maksymalnej M0,85. Maksymalny zasięg samolotu to 12 501 km, a wysokość lotu – 15 545 m.
Samoloty tego typu używane są do transportu najważniejszych osób w państwie przez rządy Arabii Saudyjskiej, Azerbejdżanu, Kuwejtu, Maroka, Nigerii, Szwecji, Tanzanii, Turcji, Ugandy i USA. Na bazie G550 opracowano także specjalistyczne samoloty wczesnego ostrzegania, które eksploatują siły zbrojne Izraela, Singapuru i Włoch. Wkrótce pozyska je także Australia (Wywiadowcze Gulfstreamy dla Australii, 2016-01-08).