Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

SH-2G będą wycofane

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 11 maja 2018

MW RP ma na stanie 4 śmigłowce Kaman SH-2G Super Seasprite, wchodzące w skład klucza śmigłowców pokładowych. Są one przeznaczone do zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych oraz poszukiwania i ratownictwa (SAR). Wykonują także zadania zaopatrywania własnych jednostek pływających. Pozyskane w l. 2002-2003 SH-2G stacjonują na pokładach fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry (Okrętowa Grupa Zadaniowa na morzu, 2018-04-17).

SH-2G zostaną zastąpione przez nowe śmigłowce ZOP. Procedura ich wyboru trwa już od ponad roku / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Wiceministrowie obrony i spraw wewnętrznych przedstawiali w Sejmie informację w sprawie modernizacji polskiego lotnictwa. O udzielenie takiej informacji wystąpił do premiera klub PSL-UED.

Najtrudniejsza sytuacja występuje w zakresie utrzymania możliwości śmigłowców SH-2G, które pomimo wykorzystania docelowej normy eksploatacji na poziomie 50 % będą musiały zostać wycofane z powodu braku dalszego wsparcia przez producenta – powiedział wiceminister ON Wojciech Skurkiewicz. Dodał, że MON planuje zastąpienie tych wiropłatów czterema nowymi, pozyskanymi w ramach obecnie trwającej procedury (Jednak trzech oferentów, 2017-03-31).

Wiceminister obrony dodał, że obecnie WP eksploatuje ponad 200 śmigłowców różnych typów i wersji, w tym Mi-24, Mi-2, Mi-14, SH-2G, W-3 Sokół, W-3 PL Głuszec, W-3A Anakonda, Mi-8 i Mi-17, Mi-2 i SW-4 Puszczyk. Kurkiewicz poinformował też, że norma eksploatacji jest wykorzystana średnio w ponad 70% i mimo długotrwałej eksploatacji jest

Utrzymywanie poziomu sprawności zależy od możliwości przemysłu i dostępności części zamiennych. W stosunku do najbardziej wyeksploatowanych śmigłowców rozpoczęto prace nad określeniem możliwości przedłużenia ich docelowej normy okresu eksploatacji, która pozwoli na dalsze użytkowanie tych śmigłowców przez siły zbrojne – stwierdził wiceminister Skurkiewicz.

Dodał, że planowane są remonty, modernizacje i zakupy nowych, w tym ograniczona modernizacja śmigłowców Mi-24 oraz pozyskanie nowych śmigłowców uderzeniowych po 2022 [w ramach programu Kruk]. MON planuje także remonty transportowych Mi-17, Mi-8 i W-3, co ma pozwolić na zaspokojenie potrzeb transportowych wojska przez kolejnych 10 lat.

Trwa modernizacja kolejnych śmigłowców W-3 do wersji W-3WARM (poszukiwawczo-ratowniczej) Anakonda, Zadania SAR wypełniają też zmodernizowane śmigłowce Mi-14. Wiceminister Skurkiewicz zapewnił parlamentarzystów, że posiadany sprzęt zaspokaja potrzeby morskiego lotnictwa poszukiwawczo-ratowniczego.

Wojciech Skurkiewicz poinformował, że planowane są remonty wszystkich szkolnych Puszczyków i Mi-2, trwa także postępowanie na nowe lekkie śmigłowce szkolne dla Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Do 2022 na te projekty przewidziano łącznie 4,7 mld zł.

Za najpilniejsze wiceminister uznał pozyskanie nowych okrętów ZOP w wersji pokładowej w celu zastąpienia przewidzianych do wycofania SH-2G. Dalsze decyzje dotyczące pozyskiwania śmigłowców po 2022 mają zostać wypracowane w programie rozwoju sił zbrojnych na lata 2017-2026. Jak zaznaczył Skurkiewicz, terminy zależą od przyjęcia przez rząd szczegółowych kierunków przebudowy i modernizacji technicznej sił zbrojnych na lata 2017-2026, które były tematem ostatniego, niejawnego posiedzenia komisji obrony. Skurkiewicz powtórzył, że rząd zajmie się tym jeszcze w maju.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.