Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

PAK FA w przetargu w Korei Płd.

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 24 lipca 2011

Wśród samolotów zakwalifikowanych na krótką listę przetargu na myśliwiec wielozadaniowy dla wojsk lotniczych Korei Płd. (F-X III) znalazł się niespodziewanie rosyjski T-50 (PAK FA).

Przetarg na 60 myśliwców wielozadaniowych nowej generacji F-X III (Przygotowania do F-X III, 2011-02-09) prowadzi od lutego 2011 Defense Acquisition Program Administration (DAPA). Koreański budżet przeznaczył na nie 8,29 bln wonów (ok. 7,8 mld USD). DAPA ogłosiła, że do ostatniego etapu rywalizacji zakwalifikowała F-15SE Silent Eagle oferowany przez Boeinga, F-35 Lightning II (Lockheed Martin), Eurofighter Typhoon (European Aeronautic Defense and Space Company, EADS) i T-50 PAK FA (Suchoj). Do tej pory nawet nie wspominano o udziale w przetargu rosyjskiej konstrukcji. Informację przekazał koreańskim mediom płk Wi Jong-Seong, przedstawiciel DAPA zajmujący się realizacją konkursu. Rosyjskie przedsiębiorstwa (AWPK Suchoj i Rosoboroneksport) nie komentują sytuacji.

Według DAPA, do rozstrzygającego etapu przetargu wybrano samoloty najlepiej spełniające wymagania operacyjne. W szczególności dotyczą one udziału w ewentualnej wojnie asymetrycznej z Koreą Płn. Zwycięzca rywalizacji ma zostać wskazany w październiku 2012.

Przypomnijmy, że dwa poprzednie przetargi (F-X I i F-X II) wygrał Boeing z F-15K. Stało się tak mimo, że specjaliści z wojsk lotniczych, w tym południowokoreańscy piloci, uważają te samoloty za przestarzałe i zawodne. Według nieoficjalnych informacji, najlepszy w przetargu na F-X II był EADS Typhoon. O wyborze F-15K zdecydowały zaś względy polityczne. Oferowany obecnie F-15SE (Licencja eksportowa na F-15 Silent Eagle, 2010-07-12) jest bardziej zaawansowany technologicznie, ponieważ zastosowano w nim wiele technik stealth. Pozycjonowany jest przez Boeinga jako znacznie tańsza alternatywa myśliwca nowej generacji F-35, choć dotyczy to tylko ceny zakupu, bo w eksploatacji F-15SE, jako samolot dwusilnikowy, będzie zapewne droższy.

Informacja o udziale rosyjskiego T-50 w koreańskim przetargu jest dla analityków wielką niespodzianką. PAK FA jest bowiem ciągle w początkowej fazie rozwoju (Początek prób w locie drugiego PAK FA, 2011-03-03). Nie ma nawet jego wzorca produkcyjnego. Co więcej, Korea Płd. jest ściśle związana ze Stanami Zjednoczonymi, które wspierają ją w wieloletnim konflikcie z Koreą Płn. (90% uzbrojenia koreańskich sił zbrojnych pochodzi z USA, w lotnictwie jest to praktycznie 100%). Można więc podejrzewać, że Amerykanie chcą poznać charakterystyki rosyjskiej konstrukcji poprzez rywalizację F-35 i T-50, dzięki informacjom uzyskanym od Koreańczyków. Przeciwko samolotowi Suchoja przemawia nawet konflikt oznaczeń - KAI produkuje samolot szkolno-treningowy o nazwie T-50 (Pierwsza wygrana T-50, 2011-04-14), takiej samej jak konstrukcja rosyjska...

Na październik 2012 zaplanowano też wybranie zwycięzcy przetargu na śmigłowce uderzeniowe AH-X. 36 śmigłowców ma kosztować do 1,84 bln wonów (ok. 1,75 mld USD). W przetargu rywalizują Bell AH-1W Super Cobra, Boeing AH-64D Block III, Eurocopter EC-665 Tiger i turecki T-129.

Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.