Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

MAKS 2011: WMF rezygnuje z MiG-29K?

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 20 sierpnia 2011

Ministerstwo obrony FR nie zamówiło podczas MAKS 2011 myśliwców pokładowych MiG-29K. Ustępują one pod każdym względem Su-33, mają problemy z awioniką i są zbyt drogie.

Przed MAKS 2011 zapowiadano, że MO FR kupi 24 myśliwce pokładowe MiG-29K jako wyposażenie krążownika lotniskowcowego Admirał Kuzniecow. Podpisanie kontraktu miało nastąpić podczas Salonu (MiG-29K dla WMF, 2011-08-03). Okazało się jednak, że WMF zrezygnował z zakupu. MiG-29K pod każdym względem ustępuje bowiem pod każdym względem obecnie używanym, cięższym Su-33, o znacznie dalszym zasięgu. Jedyną jego zaletą byłoby to, że dostarczone samoloty byłyby fizycznie nowe, z 20-25-letnim resursem.

Według nieoficjalnych informacji, najwięcej problemów sprawia awionika. MiG-29K w obecnej wersji powstał na zamówienie lotnictwa morskiego Indii (5 MiG-ów 29K w Indiach, 2011-05-31). W tej wersji jest wyposażony w systemy produkcji zachodniej. Tymczasem MWF FR zażądał rodzimej awioniki, kompatybilnej z własnymi systemami. Na razie nie udało się jej w pełni zintegrować i wyeliminować powtarzających się awarii.

WMF ma też zastrzeżenia do ceny oferowanej przez RSK MIG. Korporacja nie ma zbyt wielu zamówień i po zrealizowaniu dostaw dla Indii może zostać zmuszona do przerwania produkcji. Wojskowi liczą więc na to, że zmuszą jej szefów do ustępstw. Ostateczna decyzja o zakupie może być związana z chęcią pomocy państwa dla przeżywającej kolejny kryzys wytwórni.

Nie można wykluczyć, że WMF rozważa wznowienie produkcji Su-33. Od 17 sierpnia samoloty tego typu, pilotowane przez nowo wyszkolonych pilotów, w czasie ćwiczeń pokazowo lądują na pokładzie Admirała Kuzniecowa płynącego na Morzu Barentsa. Ćwiczenia mają potrwać do końca miesiąca, gdy piloci uzyskają odpowiednie certfikaty.

Partię Su-33 dla Admirała Kuzniecowa wyprodukowano w latach 1990. Wytwarzanie myśliwców ostatecznie zakończono 4 lata temu. Ewentualne wznowienie produkcji w Komsomolsku nad Amurem lub innej wytwórni koncernu Suchoja wymagałoby kilku (2-3) lat przygotowań. Przy okazji konstrukcję można by zmodernizować, unowocześniając wyposażenie i uzbrojenie - obecnie Su-33 może atakować tylko cele powietrzne (pod tym względem MiG-29K ma większe możliwości). Może to okazać się tym bardziej opłacalne, że Su-33 zainteresowana jest ChRL, która od lat usiłuje je bezprawnie skopiować (Chińska kopia Su-33, 2010-05-26). Łączne zamówienie mogłoby wynieść 50-70 samolotów, z opcją produkcji licencyjnej.

Sytuację MiG-29K pogarsza to, że do tej pory nie wyjaśniono przyczyny katastrofy jednego z prototypów sprzed 2 miesięcy (Katastrofa MiG-29KUB, 2011-06-27). Zginęło wówczas dwóch pilotów doświadczalnych z ośrodka w Achtubińsku. Za najbardziej prawdopodobną przyczynę katastrofę uznawane jest oderwanie zewnętrznej części skrzydła z powodu zbyt dużych obciążeń w gwałtownym manewrze.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.