Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Dwóch liderów w rywalizacji na MPC

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, 20 listopada 2012

Cztery konsorcja rywalizują w programie Marine Personnel Carrier (MPC). Dwa z nich wysunęły się na pozycje liderów: BAE System USA z SUPERAV 8x8 i Lockheed Martin z wozem Havoc, opracowanym na bazie doświadczeń bojowych z użycia Rosomaków.

Lockheed Martin i Patria demonstrują zdolności amfibijne transportera opancerzonego Havoc na pełnym morzu / Zdjęcie: Lockheed Martin

Można się było o tym przekonać podczas wizyty na prestiżowej wystawie Modern Day Marine w bazie Quantico w stanie Wirginia. Jedynie dwa zespoły zaprezentowały tam swoje propozycje w przetargu na dostawy 579 pływających, kołowych transporterów opancerzonych rozwijanych w programie Marine Personnel Carrier (MPC) dla Korpusu Piechoty Morskiej (USMC). Pierwszy z nich to modernizacja włoskiego SUPERAV 8x8, drugi zaś to Havoc bazujący na bojowych modyfikacjach polskich Rosomaków (Rosomak dla US Marine Corps?, 2007-10-18).

Zdaniem amerykańskich ekspertów rynku zbrojeniowego oznacza to, że na razie jedynie dwie grupy przemysłowe traktują bardzo poważnie zbliżający się przetarg. Team Havoc, czyli fińskiego AMV 8x8, z wszystkimi usprawnieniami i zmianami dokonanymi przez Polaków na polu walki w Afganistanie, tworzy Patria Land Systems wespół z korporacją Lockheed Martin (Testy Havoca, 2012-08-19). Włoskiego SUPERAV 8x8 koncernu IVECO, przygotowanego z myślą o brygadzie piechoty morskiej Italii, pilotuje na rynku amerykańskim BAE Systems USA (Premiera SUPERAV 8x8 w Brnie, 2009-05-10). W rywalizacji uczestniczyć mają także General Dynamics Land Systems (GDLS) z jednym ze zamerykanizowanych modeli wozów rodziny Piranha oraz amerykańska Science Applications International Corporation (SAIC) zblokowana z Singapurczykami z ST Kinetics – proponującymi swój transporter TERREX 8x8 (Terrex w linii, 2009-09-06).

SUPERAV 8x8 zespołu BAE Systems/IVECO pokazywany był Korpusowi Piechoty Morskiej w wariancie z bezzałogową wieżą CROWS. Lider grupy, John Swift informuje, że pojazd testowany był na morzu przy sile wiatru 2 w skali Beauforta / Zdjęcie: BAE Systems

Cztery rywalizujące amerykańskie konsorcja otrzymały w sierpniu 2012 niewielkie kontrakty USMC (po 3,5 mln USD na grupę) na przygotowanie swoich standardowych wozów do prób poligonowych. Jak twierdzi John Swift – szef zespołu BAE Systems USA – pierwszy przedłużony, 24-tonowy IVECO SUPERAV 8x8, dostosowany do pomieszczenia pod pancerzem 12 w pełni wyekwipowanych marines, zostanie oddany do testów w ręce Williama Taylora – lidera programu MPC Marine Corps – już w marcu 2013. Dwa inne kadłuby proponowanego przez BAE Systems pojazdu – do testów ich odporności na ostrzał i wybuchy ładunków różnej mocy – trafić mają na poligony marines w czerwcu 2013. Na razie, jesienią 2012, SUPERAV 8x8 demonstrowany jest piechocie morskiej w wersji uzbrojonej w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie Kongsberg CROWS z 12,7-mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym Browning M2HB.

Ric Magnes – szef zespołu Lockheeda Martina i fińskiej Patrii – nie kryje w rozmowach z amerykańskimi specjalistami, że wóz Havoc 8x8 bazuje na doświadczeniach bojowych Polaków w Afganistanie. Pokazywany marines transporter wyposażony jest w przetestowane przez Wojsko Polskie lekkie ekrany siatkowe, zabezpieczające przed trafieniami głowicami z granatników przeciwpancernych RPG-7. Zmodyfikowany włosko-amerykański SUPERAV 8x8 ma natomiast otrzymać osłony przeciwkumulacyjne proponowane przez znaną niemiecką spółkę IBD (Niemieckie opancerzenie dla rosyjskiej armii, 2011-03-05; Modernizacja singpurskich Leo 2A4, 2011-02-14; Dodatkowe pancerze kanadyjskich LAV III, 2008-11-30).

Ciekawostką jest to, że amerykańscy żołnierze operujący razem z Polakami w Afganistanie są świadomi, że Rosomaki świetnie sprawdzają się w warunkach bojowych. Półrama fińskiego wozu i podwójne dno doskonale absorbują energię wybuchów improwizowanych ładunków. To, co na sobie samych sprawdzili Polacy, jest teraz starannie wykorzystywane w kampanii promocyjnej Havoca w Stanach.

Warte odnotowania jest to, że amerykański Rosomak jest demonstrowany piechocie morskiej z załogową wieżą z pływającego AAVP-7A1 uzbrojoną w 40-mm granatnik maszynowy Mk 19 Mod 3 i 12,7-mm wielokalibrowy karabin maszynowy Browning M2HB.

Według najnowszych planów USMC, dwa przyszłe wozy MPC przewieźć mają wspólnie jeden wzmocniony pluton żołnierzy piechoty morskiej z całym wyposażeniem. Nie przewiduje się natomiast, aby marines mieli walczyć z wnętrza wozu. Ma ich on dostarczyć wodą i lądem na miejsce akcji i w czasie transportu należycie osłonić pancerzem. MPC nie będzie więc, wbrew oczekiwaniom, rodzajem kołowego pływającego wozu piechoty. Pierwsze wybrane pojazdy powinny, według planów finansowych korpusu, osiągnąć zdolności operacyjne okresie 2020-2022.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.