Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

ChRL przejęła port w Gwadarze

Strategia i polityka, 19 lutego 2013

Wczoraj zawarto porozumienie, na mocy którego chińskie przedsiębiorstwo rozpoczęło dzierżawę pakistańskiego portu w Gwadarze na południowym zachodzie kraju. Transakcja została skrytykowana przez Indie.

Pomimo zakończenia w 2007 pierwszego etapu budowy portu morskiego w Gwadarze, możliwości wykorzystania jego instalacji są w dalszym ciągu ograniczone. Dużym problemem jest m.in. brak odpowiedniej infrastruktury magazynowej (zarówno towarowej, jak i dla ciekłych surowców energetycznych) oraz odpowiednich połączeń drogowych z większymi miastami regionu i do ChRL. Nie ma też wystarczającego zaplecza mieszkalnego i hotelowego. Port jest już jednak w stanie przyjmować zarówno statki handlowe jak i okręty wojenne. Obecnie trwa 2. etap jego rozbudowy / Zdjęcie: Gwadar Port Authority

Umowa w sprawie dzierżawy portu morskiego w Gwadarze przez kontrolowany przez władze China Overseas Ports Holding została zawarta wczoraj. Podpisanie porozumienia stało się możliwe po pozytywnej decyzji w tej sprawie wydanej pod koniec stycznia br. przez pakistański parlament. Chińskie przedsiębiorstwo przejęło prawa do eksploatacji infrastruktury portowej od PSA International Pte z Singapuru, która zarządzała portem od 2007 na mocy 40-letniej licencji. Co istotne, ogólną kontrolę nad obiektem w dalszym ciągu będzie sprawował rząd w Islamabadzie poprzez zarządcę, Gwadar Port Authority.

Port w Gwadarze ma pomóc ChRL w uproszczeniu łańcucha dostaw surowców energetycznych. Te importowane z rejonu Zatoki Perskiej, przesyłane są obecnie szlakami morskimi wiodącymi przez wody kontrolowanego przez New Delhi Oceanu Indyjskiego, niestabilnego regionu Cieśniny Malakka oraz stanowiącego przedmiot zaostrzających się sporów terytorialnych Morza Południowochińskiego.

Przesył zakupionego surowca przez port w Gwadarze (a następnie drogą lądową, co wiąże się z koniecznością rozbudowy odpowiedniej infrastruktury), pozwoli ChRL uniknięcie transportu ropy naftowej i gazu przez te wody, skracając kilkukrotnie długość drogi morskiej. Ponadto, pakistańska instalacja ma w dłuższej perspektywie czasowej stanowić jeden z głównych kanałów przesyłowych dla eksportowanych przez Chiny towarów. Jeszcze innym zastosowaniem portu mają być również usługi przeładunkowo-magazynowe, oferowane podmiotom trzecim, zaangażowanym w wymianę handlową z Azją.

Wczorajsza uroczystość podpisania porozumienia o dzierżawie portu w Gwadarze przez China Overseas Ports Holding. Pierwsza z lewej: minister spraw zagranicznych Pakistanu, Hina Rabbani Khar. Drugi z lewej, prezydent kraju: Asif Ali Zardari / Zdjęcie: Dawn

Pomimo zapewnień Chin o czysto ekonomicznym zastosowaniu portu w Gwadarze, jego dzierżawą przez ChRL zaniepokojone są Indie. New Delhi podejrzewa, że pakistańska instalacja służyć ma jako miejsce bazowania okrętów marynarki wojennej Państwa Środka i jako taka, wpisywać się w sieć morskich instalacji wojskowych ChRL w regionie, określanej mianem Sznura Pereł.

Przypomnijmy, że ChRL była w przeszłości lub w dalszym ciągu zaangażowana jest w rozbudowę instalacji portowych m.in. w Hambantoti na Sri Lance oraz Chittagong w Bangladeszu oraz licznych portów w Birmie. Docelowo, mają one służyć jako miejsca stałego lub czasowego bazowania okrętów wojennych Pekinu. W ocenie New Delhi, działania te związane są z toczącą się indyjsko-chińską rywalizacją morską na wodach Oceanu Indyjskiego (Indie nie wkraczają na Pacyfik, 2012-08-09).

Połączenie kolejowe przez Pakistan będzie wielokrotnie droższe niż transport morski. powstanie szlaku pakistańskiego można wytłumaczyć wyłącznie względami wojskowymi

Warto dodać, że to głównie ze względu na rosnącą obecność okrętów wojennych ChRL na wodach Oceanu Indyjskiego, Indie zdecydowały się w ostatnich latach na rozbudowę strategicznych instalacji morskich w regionie. Chodzi m.in. o Dalekowschodnie Dowództwo Połączone na archipelagu Andamanów i Nikobarów (Indie na Nikobarach, 2012-07-31) czy bazę morską zlokalizowaną 200 km od kwatery głównej wschodniego dowództwa indyjskiej marynarki wojennej w Visakhapatnam. W przyszłości mają w niej stacjonować atomowe okręty podwodne typu Arihant (Kolejny termin dla INS Arihant, 2013-01-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra