Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zmagazynowane południowoafrykańskie Gripeny

Lotnictwo wojskowe, 13 marca 2013

12 z 26 samolotów wielozadaniowych Gripen zakupionych przez Republikę Południowej Afryki pozostaje w magazynach. Pretoria nie ma funduszy na ich eksploatację.Obecnie SAAF dysponują tylko 6 pilotami uprawnionymi do wykonywania lotów Gripenami i około 10 samolotami tego typu zdolnymi do działań operacyjnych / Zdjęcie: Saab

Jak donosi południowoafrykański dziennik Business Day, minister obrony Nosiviwe Mapisa-Nqakula, przyznała podczas wczorajszej debaty w parlamencie, że South African Air Force (SAAF, wojska lotnicze RPA) postanowiły wycofać ze służby 12 samolotów wielozadaniowych Gripen. Zostały one zabezpieczone przy pomocy specjalnych powłok z folii aluminiowej i są przechowywane w hangarach w stanie zdatnym do lotu. Jest to planowe postępowanie, związane z eksploatacją Gripenów i wydatkami budżetowymi SAAF – wyjaśniła minister Mapisa-Nqakula.

Przeciwko takiemu postępowaniu zaprotestował minister obrony gabinetu cieni, David Maynier, który stwierdził, iż powodem takiego stanu rzeczy jest zredukowanie wydatków na eksploatację samolotów bojowych do tak niskiego poziomu, że SAAF nie stać na użytkowanie Gripenów.

W 1999 Republika Południowej Afryki kupiła 28 Gripenów – 19 jednomiejscowych w wersji C i 9 dwumiejscowych D. (Później zamówienie zredukowano o dwa Gripeny C.) Razem z 24 Hawkami (Modernizacja Hawków Mk120, 2011-03-25) miały one kosztować 17,8 mld randów (2,2 mld USD).

Tymczasem, jak donosi defenceweb, w 2007 okazało się, że rzeczywisty koszt nabycia tylko Gripenów wyniósł 19,08 mld randów. Rok później pojawiły się podejrzenia, że zawarcie kontraktu wiązało się z wręczaniem łapówek (100 mln USD od BAE Systems za kontrakty w RPA, 2008-12-07), które zostały następnie udowodnione (Kara dla BAE Systems, 2010-02-07).

Dostawy samolotów zrealizowano od wiosny 2008 (Pierwszy Gripen dla SAAF, 2008-05-10) do jesieni ub. r. (Ostatnie Gripeny dla RPA, 2012-09-07). Pierwsze pogłoski na temat uziemienia floty Gripenów pojawiły się już w 2010. Ówczesny minister obrony Lindiwe Sisulu przestrzegał, że może do tego dojść, jeżeli wojska lotnicze nie otrzymają dodatkowych funduszy. W opublikowanym wówczas raporcie resortu twierdzono, że planowane cięcia budżetowe spowodują, iż SAAF będą mogły użytkować tylko szkolno-bojowe Hawki.

W kwietniu 2011 gen. broni Carlo Gagiano, ówczesny dowódca południowoafrykańskich wojsk lotniczych, poinformował opinię publiczną, że piloci Gripenów nie mogą wylatać odpowiedniej liczby godzin ze względu na niedobory finansowe. Z tego powodu nalot przypadający na jednego lotnika zredukowano z 224 do 110 h rocznie.  

Jak twierdzi opozycja, obecnie SAAF dysponują 10 lub mniej Gripenami zdolnymi do działań operacyjnych. W wojsku jest tylko sześciu pilotów mających kwalifikacje do wykonywania nimi lotów. Przysługujący ich eskadrze w br. nalot wynosi zaledwie 150 h, co drastycznie odbiega od zaplanowanych 240 h rocznie dla każdego pilota.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra