Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oficjalne opóźnienie Scorpene

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 23 lipca 2013

Indyjski program budowy 6 okrętów podwodnych typu Scorpène (Project 75) zaliczy kolejne opóźnienie. Przekazanie pierwszej jednostki marynarce wojennej Indii zaplanowane jest na wrzesień 2016.

Opóźnienie programu budowy i wdrażania do służby okrętów podwodnych typu Scorpène silnie ograniczy potencjał bojowy indyjskiej floty podwodnej. W najbliższych latach ma się bowiem rozpocząć proces wycofywania ze służby najbardziej wyeksploatowanych dieslowskich jednostek typów: Sindhughosh (projekt 877EKM) i Shishumar (typ 209/1500) / Zdjęcie: DCNS

Przypomnijmy, że na podstawie umowy z 2005, Indie planują wprowadzenie do służby sześciu okrętów podwodnych typu Scorpène. Za ich budowę odpowiada indyjskie przedsiębiorstwo stoczniowe Mazagon Dock Limited (MDL) (Joint-venture Mazagon Dock Limited, 2012-07-25). Dostawy jednostek miały rozpocząć się jeszcze w 2012. Opóźnienia w realizacji programu zmusiły jednak w przeszłości stronę indyjską do przesunięcia tego terminu na 2015.

Indyjskie media donoszą teraz, powołując się na źródła w MDL, że także i tego terminu nie uda się producentowi dotrzymać (Scorpene dla Indii dopiero w 2016?, 2013-04-16). Z tego względu przekazanie pierwszego Scorpène indyjskiej marynarce wojennej nastąpi najwcześniej we wrześniu 2016. Kolejne jednostki będą trafiały do Hindusów każdorazowo w 12-miesięcznych interwałach czasowych. Cały program ma zakończyć się w latach 2021-2022, co oznacza jego całkowite opóźnienie wyniesie ponad 5 lat.

Na kolejne przesunięcie terminu rozpoczęcia dostaw Scorpène złożyło się kilka czynników kompromitujących MDL. Jednym z powodów było wygaśnięcie (oraz nieumiejętność jego przedłużenia) porozumienia z hiszpańską Navantią oraz francuskim DCNS o udzielanej Hindusom pomocy technicznej przy budowie OP. Bez tego strona indyjska będzie musiała samodzielnie opracować szereg rozwiązań konstrukcyjnych, w tym tych związanych z powstaniem kadłuba oraz instalacją wyposażenia elektronicznego okrętów.

W przeszłości MDL informowało również o problemach w przygotowaniu zaplecza infrastrukturalnego pod budowę omawianych okrętów. Stocznia w Mumbaju, na terenie której proces ten jest realizowany, w dalszym ciągu nie została bowiem w pełni przystosowana do tego zadania od strony technicznej.

Do długiej listy problemów dochodzą jeszcze trudność w zabezpieczeniu bazy materiałowej, niezbędnej do budowy Scorpène, a także niemożność znalezienia odpowiednich podwykonawców wśród indyjskich przedsiębiorstw. Na domiar złego, coraz więcej przedstawicieli marynarki wojennej Indii obawia się, że po ich wprowadzeniu do służby, nowe indyjskie okręty nie będą już tak nowoczesne, jak chwili podejmowania decyzji o ich zakupie.

Dużym problem ma być m.in. fakt, iż pierwsze trzy Scorpène nie będą miały siłowni niezależnej od dopływu powietrza atmosferycznego. Wymusi to na ich załogach o wiele częstsze, niż w przypadku pozostałych okrętów, wynurzanie się na powierzchnię, zwiększając tym samym ryzyko detekcji przez potencjalnego przeciwnika.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra