Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Przetarg na nowe indyjskie OP coraz bliżej

Marynarka wojenna, 09 sierpnia 2013

W ciągu kilku miesięcy Indie mają wystosować oficjalne zapytanie ofertowe (Request for Proposal) w związku z planem zakupu nowych konwencjonalnych OP (Project 75I).

Według wymogów New Delhi, okręty budowane w ramach P-75I mają mieć napęd diesel-elektryczny, niezależny od powietrza atmosferycznego (AIP) oraz przenosić nowoczesne typy uzbrojenia, takie jak np. pociski manewrujące Brahmos / Zdjęcie: MO Grecji

Zapytanie ofertowe w sprawie P-75I ma zostać wystosowane na przełomie września i października br. Jest to już kolejny termin zapowiadanego przetargu, który miał ruszyć przed kilkoma laty (Indie ogłoszą przetarg na okręty podwodne, 2010-07-12). Powodem powstałych opóźnień była niemożność zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych na nabycie nowych OP oraz uściślenia listy wymogów technicznych, stawianych ich potencjalnym producentom. Według przedstawicieli indyjskiej marynarki wojennej, powyższe problemy udało się ostatecznie przezwyciężyć.

Wartość programu P-75I ma wynieść 11,8 mld USD. Zakłada on budowę i wprowadzenie do służby 6 nowych konwencjonalnych OP. Według planów New Delhi, pierwsze 2 jednostki miałyby zostać zbudowane bezpośrednio przez producenta, a pozostałe 4 – przez indyjskie przedsiębiorstwa stoczniowe, Mazagon Dock Limited (MDL) w Mumbaju i Hindustan Shipyard Limited (HSL) w Visakhapatnam, dzięki transferowi technologii.

Wśród potencjalnych oferentów wymienia się m.in. rosyjski Rosoboronexport (OP typu Amur 1650), francuskie DCNS (Scorpène) oraz niemieckie HDW (Typ 214, na zdjęciu). W przeszłości swoją ofertę przedstawiała także hiszpańska Navantia (S80). W ostatnim czasie Hiszpanie mieli jednak zrezygnować z ubiegania się o indyjski kontrakt ze względu na poważne problemy techniczne wykryte w oferowanej przez siebie konstrukcji (Błędy konstrukcyjne S80, 2013-05-24).

Indyjski program zakupu konwencjonalnych OP nowej generacji wzbudza wiele kontrowersji w kraju. Zwłaszcza plany przekazania odpowiedzialności za budowę większości okrętów rodzimym przedsiębiorstwom stoczniowym. Wielu komentatorów jest bowiem zdania, że mogą one zwyczajnie nie podołać temu zadaniu.

Na potwierdzenie przytaczają przykład obecnie realizowanego Project 75, polegającego na budowie i wprowadzeniu do służby 6 OP typu Scorpène. Brak należytej organizacji pracy oraz liczne problemy techniczne, jakie napotkało odpowiedzialne za ich powstanie MDL, doprowadziły do sporych opóźnień w produkcji okrętów (Oficjalne opóźnienie Scorpene, 2013-07-23, Scorpene dla Indii dopiero w 2016?, 2013-04-16). Pierwsze z nich miały zostać przekazane marynarce wojenne w 2012. W chwili obecnej uważa się, że proces ten rozpocznie się nie wcześniej niż w 2016.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.