Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Izrael nadal będzie zamawiał Merkavy

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Wojska lądowe, 16 sierpnia 2013

Pomimo planów ograniczenia liczby pojazdów pancernych, jak też nowego podejścia do obronności, armia izraelska zamówi kolejną partię czołgów Merkava Mk IV. Wynika to głównie z powodów ekonomicznych – chęci utrzymania miejsc pracy.

Według szacunków Izraelczycy wyprodukowali 250 czołgów Merkava Mk I, 580 Mk II, 780 Mk III i 350 Mk IV. W najbliższym czasie mają zostać wycofane z linii najstarsze odmiany pojazdów. Do tej pory żadna Merkava nie została sprzedana odbiorcom z państw trzecich / Zdjęcie: Cahal

Minister obrony Izraela Mosze Jaalon poinformował podczas konferencji prasowej, że pomimo ograniczeń budżetowych rząd podjął decyzję, że linia produkcyjna najnowszych izraelskich czołgów Merkava Mk IV zostanie utrzymana. Minister podkreślił, co może być też lekcją dla rodzimych polityków, że program pancerny postrzegany jest nie tylko z punktu widzenia obronności, ale także ekonomii i kwestii społecznych. Dodał również, że w pełni popiera zachowanie w ten sposób miejsc pracy w przemyśle.

W 2012 armia nie zamówiła żadnego nowego czołgu, ze względu na opóźnienia w zatwierdzeniu budżetu obronnego. Minister w swoim wystąpieniu podkreślił jednak, że nowe kontrakty mają zostać zawarte jeszcze w tym roku i być kontynuowane w przyszłości. Jaalon podkreślił, że ma to doprowadzić od odświeżenia parku wojsk pancernych, a jednocześnie zwrócił uwagę, że Izrael nie może sobie pozwolić na utratę wypracowanych możliwości do produkcji czołgów. I dlatego armia zdecydowała się w kolejnych latach kontynuować zamówienia Merkav Mk IV.

Warto dodać, że izraelskie siły zbrojne ogłosiły niedawno nowy wieloletni plan rozwoju i modernizacji technicznej sprzętu. Ma on doprowadzić do ograniczenia roli typowych wojsk lądowych, a jednocześnie przesunąć nacisk na dopracowanie nowych platform, głównie latających oraz C4ISR. Zgodnie z zapisami nowego planu z linii mają zostać wycofane wszystkie czołgi Merkava Mk I i M60 – w tym izraelskie modyfikacje tego wozu oraz pojazdy towarzyszące. Jednocześnie spodziewane jest znaczące zmniejszenie zamówień na nowe Merkavy Mk IV. Czołgi mają być wyposażone w systemy ochrony aktywnej ASPR-A (Pozytywne wyniki prób Trophy, 2011-01-13).

Do tej pory Izraelczycy nie zdobyli żadnych zamówień eksportowych na swoje czołgi Merkava, pomimo prób oferowania ich Kolumbii (Merkavy IV dla Kolumbii?, 2012-06-06) czy stworzonych na ich bazie wersji specjalistycznych Stanom Zjednoczonym (Namery i CV90 w USA, 2012-02-26), a nawet prezentacji modelu Mk IV na targach Eurosatory w 2010. Armia izraelska pozostaje jedynym użytkownikiem rodzimego wozu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.