Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowe patrolowce Royal Navy

Marynarka wojenna, 07 listopada 2013

Royal Navy zamierza wprowadzić do służby trzy nowe pełnomorskie okręty patrolowe. Jednostki mają zastąpić obecnie użytkowane patrolowce typu River.

Konstrukcja nowych okrętów patrolowych Royal Navy ma w dużej mierze opierać się na projekcie przedstawionego HMS Clyde (P257), ostatniego, czwartego patrolowca typu River. W porównaniu do wcześniejszych jednostek, konstruktorzy nieznacznie zwiększyli jego długość (z 79,5 do 79,8 m) w celu stworzenia pokładu lotniczego. Brak możliwości wykorzystywania śmigłowców jest główną przyczyną planowanej rezygnacji ze starszych jednostek / Zdjęcie: Royal Navy

Według informacji przekazanych przez Royal Navy, za budowę nowych okrętów będzie odpowiadać BAE Systems, która kilka lat temu kupiła producenta wykorzystywanych obecnie patrolowców typu River, stocznię Vosper Thornycroft (Wsparcie techniczne patrolowców typu River, 2013-09-11). Wybór tego wytwórcy jest podyktowany faktem, że nowe jednostki zachowają znaczne podobieństwo do obecnie używanych, a podstawową różnica będzie możliwość wykorzystywania śmigłowców pokładowych. Patrolowce mają być bowiem użytkowane zarówno na wodach okalających Wielką Brytanię, jak i wokół brytyjskich terytoriów zamorskich, w tym przede wszystkim Falklandów (Falklandy pozostaną brytyjskie, 2013-03-12).

Planuje się, że budowa okrętów rozpocznie się w 2014, a pierwszy z nich zostanie przekazany odbiorcy w 2017. Będą one stopniowo zastępowały stare jednostki, które ze względu na stosunkowo młody wiek (trzy pierwsze weszły do służby w 2003) zostaną prawdopodobnie sprzedane za granicę.

Koszt programu nie jest znany. Wiadomo natomiast, że wszystkie cztery patrolowce typu River pozyskano za 39 mln GBP (194 mln zł), co wyznacza rząd wielkości przyszłego zakupu. Natomiast całkowity koszt użytkowania jednego okrętu w ciągu roku wynosi – według danych brytyjskiego resortu obrony z 2010 – równowartość ok. 6,3 mln zł, w co wlicza się także pensje 30-osobowej załogi.

Warto zaznaczyć, że poza Royal Navy, na zakup patrolowców typu River – a dokładnie jednego egzemplarza –zdecydowała się także marynarka wojenna Tajlandii. W ostatnim czasie Bangkok poinformował o pracach nad wieloletnim programem zbrojeniowym dla tajskich sił zbrojnych. Zakłada on m.in. zakup nieokreślonej liczby okrętów patrolowych (Tajowie przymierzają się do kolejnych zakupów, 2013-10-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.