Wczoraj Eurofighter wykonał pierwszy lot z pociskami manewrującymi KEPD 350 Taurus.
Wczoraj w zakładach Airbus Defence and Space w Manching koło Monachium rozpoczęto próby w locie samolotu wielozadaniowego Eurofighter, uzbrojonego w pociski manewrujące KEPD 350 Taurus. Do badań używany jest egzemplarz przedseryjny (IPA7). W czasie pierwszego lotu za jego sterami zasiadał Chris Worning, pilot doświadczalny Eurofightera.
Pod koniec ub. r. dokonano sprawdzenia działania wszystkich instalacji i urządzeń pokładowych, a następnie przeprowadzono próby kołowania samolotu z podwieszonymi pociskami. W trakcie prób w locie badane będą własności aerodynamiczne Eurofightera uzbrojonego w KEPD 350. To kolejny typ uzbrojenia powietrze-powierzchnia dalekiego zasięgu, integrowany z europejskim samolotem. Niedawno rozpoczęto próby pocisków Storm Shadow (Pierwszy lot Eurofightera ze Storm Shadow, 2013-11-28).
KEPD 350 został opracowany przez TAURUS Systems GmbH, utworzone przez niemieckie LFK (spółkę EADS/MBDA) i szwedzkie Saab Bofors Dynamics. Jest to pocisk stealth, długości 5,1 m, mający rozkładane skrzydła o rozpiętości 2,06 m. Jego masa to 1400 kg, w tym 499 kg stanowi masa tandemowej głowicy bojowej MEPHISTO (Multi-Effect Penetrator, HIgh Sophisticated and Target Optimised).
Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy Williams F121-WR-115 o ciągu 6,67 kN, który umożliwia Taurusowi rozwinięcie prędkości M0,8-0,95. Zasięg pocisku to ponad 500 km. Naprowadzanie na cel jest realizowane przez układy nawigacji bezwładnościowej z korekcją GPS, nawigacji według rzeźby terenu i nawigacji według ścieżki markerów. Do wykrycia celu służy głowica termowizyjna.
Luftwaffe (wojska lotnicze Niemiec) mają na stanie 600 KEPD 350, zamówionych ponad dekadę temu, za sumę 570 mln EUR. Ostatnie Taurusy zostały przekazane Niemcom pod koniec 2010 (Ostatni TAURUS dla Luftwaffe, 2010-12-08). Pocisk jest podstawową bronią Luftwaffe używaną podczas misji uderzeniowych na silnie bronione cele naziemne o znaczeniu strategicznym. W pierwszej kolejności do ich przenoszenia przystosowano Tornada IDS.
Innym użytkownikiem Taurusów, w liczbie 43, są Ejército del Aire (wojska lotnicze Hiszpanii). Ich nosicielami są samoloty wielozadaniowe C.15 Hornet. Najnowszym nabywcą KEPD 350 jest Republika Korei (TAURUS dla Korei Południowej, 2013-06-20). Do przenoszenia Taurusów przystosowany jest także szwedzki Gripen.