Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Certyfikaty dla Boeinga 787-9

Lotnictwo cywilne, 17 czerwca 2014

Boeing uzyskał certyfikaty władz lotniczych USA i UE dla Dreamlinera 787-9. Umożliwia to rozpoczęcie dostaw seryjnych samolotów.

Ogółem koncern z Seattle może pochwalić się sprzedażą 413 samolotów w wersji 787-9, co stanowi 40% zamówień na wszystkie modele Dreamlinerów / Zdjęcie: Boeing

Boeing poinformował o uzyskaniu certyfikatów Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA) i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) dla samolotu komunikacyjnego 787-9. EASA i FAA zawarły umowę o wzajemnym uznawaniu certyfikatów (Technical implementation procedures for airworthiness and environmental certification), dlatego też wszelkie próby i badania wykonane przez władze amerykańskie zostały w całości zaakceptowane przez analogiczne władze europejskie. Dzięki wspomnianym dokumentom koncern z Seattle może rozpocząć dostawy najnowszych Dreamlinerów dla linii lotniczych.

Program prób certyfikacyjnych został zapoczątkowany w ub. r. Wzięło w nim udział 5 przedseryjnych samolotów, które wylatały łącznie 1500 h (Oblot trzeciego Boeinga 787-9, 2013-11-20). Oprócz tego realizowano badania naziemne i w laboratoriach.

Niestety, wchodzące do eksploatacji 787-9 są obarczone dwiema wadami, które należy naprawić w najbliższym czasie. Pierwszą z nich jest zawodne działanie turbiny powietrza naporowego, służącej jako źródło energii elektrycznej w przypadku awarii obydwu silników. Powodem jest błąd wykonania elementów układu sterującego działaniem prądnic pokładowych. Według producenta prawdopodobieństwo jednoczesnej awarii obydwu silników i pomocniczego zespołu napędowego wynosi 1:100 milionów. Przekonstruowane układ ma być gotowy do zabudowania w lutym 2015. Co najważniejsze, modyfikacja zostanie wprowadzona we wszystkich wyprodukowanych do tej pory Dreamlinerach, zarówno 787-8, jak i 787-9.

Kolejny problem to możliwość błędnego wyboru wysokości lotu za pośrednictwem pokrętła. Błąd konstrukcyjny powoduje, że pilot może w sposób niezamierzony wybrać niewłaściwy poziom lotu, ponieważ podczas wciskania pokrętło ma jednocześnie tendencję do obrotu o zbyt duży kąt. Nowe panele sterowania, z przekonstruowanymi pokrętłami, mają być instalowane od maja 2015.

Zamówienia na Dreamlinery 787-9 złożyło 26 linii z całego świata. Pierwszym użytkownikiem 787-9 będą Air New Zealand. Przewoźnik odbierze pierwszy samolot tego typu już niebawem (Nowozelandzki 787-9 w nowym malowaniu , 2014-04-07). Co ciekawe, jego masa startowa ma być nieco mniejsza od obliczeniowej, wynoszącej 251 t. W dodatku samolot ma być przystosowany do wykonywania operacji ETOPS 240 lub 330, zależnie od ilości przewożonego środka gaśniczego (ETOPS 330 dla Dreamlinera, 2014-05-29).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.