Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Chińskie L-15 dla Ukrainy?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 14 listopada 2014

Ukraina rozważa zakup chińskich odrzutowców szkolno-bojowych L-15. Samoloty miałyby być kompletowane w odmianie lekkich szturmowców do wsparcia oddziałów naziemnych.

Hongdu L-15 to chiński dwusilnikowy szkolno-bojowy samolot opracowany przez Hongdu Aviation Industry Group z siedzibą w Nanchang przy współpracy rosyjskiego biura konstrukcyjnego Jakowlewa. Przekłada się to na wygląd zewnętrzny L-15, przypominający konstrukcję Jaka-130. Jest przeznaczony jest do szkolenia pilotów Su-27/30/33 oraz Chengu J-10, jednak może również pełnić rolę lekkiego szturmowca. Gdyby Ukraińcy go wybrali, to może zastąpić starzejące się samoloty L-39 i Su-25 w siłach powietrznych tego państwa

Przedstawiciele ukraińskiego koncernu Ukroboronoprom prowadzą w Chinach rozmowy, dotyczące podpisania porozumienia w sprawie licencyjnej produkcji samolotów szkolno-bojowych Hongdu L-15 Jastrząb. Ma to być jeden ze sposobów szybkiego pozyskania taniej maszyny szturmowej, następcy Su-25 i L-39. Nie są to pierwsze negocjacje strony ukraińskiej z chińską, rozmowy na temat produkcji L-15 na Ukrainie toczyły się już kilka lat temu (Produkcja L-15 na Ukrainie?, 2009-01-17).

Ukroboronoprom zakłada szeroką ukrainizację L-15. Na dostarczanych z Chin płatowcach miałyby być montowane lokalnie produkowane komponenty i uzbrojenie. Ukraińcy przekonują, że idea jest realna wskazując, że lokalny przemysł ma już doświadczenia z podobnym samolotem. Chiński L-15 jest konstrukcją bazującą na rosyjskim Jaku-130 (Początek produkcji L-15, 2010-08-20). A na początku XXI wieku Ukraina miała propozycję wspólnej produkcji z Rosją tego samolotu z przeznaczeniem dla wojsk lotniczych obu państw. Ostatecznie zrezygnowano z tego pomysłu ze względu na brak finansowania.

Ponadto chiński samolot napędzany jest ukraińskimi silnikami turbowentylatorowymi Iwczenko-Progress AI-222K-25F (ChRL kupiła 250 silników AI-222-25F, 2011-07-18; Minshan zamiast AI-222?, 2012-11-20). Integracja produkowanego lokalnie radaru, awioniki i systemów uzbrojenia pozwoliłoby w relatywnie krótkim czasie i za stosunkowo nieduże kwoty uzyskać samolot szturmowy, potrzebny do wsparcia wojsk walczących na wschodzie państwa.

Ważne jest też, że byłaby to konstrukcja całkowicie niezależna od dostaw komponentów produkowanych tylko przez rosyjskie przedsiębiorstwa, w przeciwieństwie do statków powietrznych obecnie eksploatowanych przez ukraińskie lotnictwo (w szczególności MiG-29, Su-25 i Su-27).

Hongdu L-15 to chiński dwusilnikowy szkolno-bojowy samolot opracowany przez Hongdu Aviation Industry Group z siedzibą w Nanchang przy współpracy rosyjskiego biura konstrukcyjnego Jakowlewa. Przekłada się to na wygląd zewnętrzny L-15, przypominający konstrukcję Jaka-130. Jest przeznaczony jest do szkolenia pilotów Su-27/30/33 oraz Chengu J-10, jednak może również pełnić rolę lekkiego szturmowca (Wenezuela poszukuje następców OV-10, 2014-08-01; Tajlandia kupi samoloty szkolno-bojowe?, 2014-01-26; Chile kupuje nowe samoloty szkolne, 2013-01-07). Gdyby Ukraińcy go wybrali, to może zastąpić starzejące się samoloty L-39 i Su-25 w siłach powietrznych tego państwa.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.