Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Chińskie L-15 dla Ukrainy?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 14 listopada 2014

Ukraina rozważa zakup chińskich odrzutowców szkolno-bojowych L-15. Samoloty miałyby być kompletowane w odmianie lekkich szturmowców do wsparcia oddziałów naziemnych.

Hongdu L-15 to chiński dwusilnikowy szkolno-bojowy samolot opracowany przez Hongdu Aviation Industry Group z siedzibą w Nanchang przy współpracy rosyjskiego biura konstrukcyjnego Jakowlewa. Przekłada się to na wygląd zewnętrzny L-15, przypominający konstrukcję Jaka-130. Jest przeznaczony jest do szkolenia pilotów Su-27/30/33 oraz Chengu J-10, jednak może również pełnić rolę lekkiego szturmowca. Gdyby Ukraińcy go wybrali, to może zastąpić starzejące się samoloty L-39 i Su-25 w siłach powietrznych tego państwa

Przedstawiciele ukraińskiego koncernu Ukroboronoprom prowadzą w Chinach rozmowy, dotyczące podpisania porozumienia w sprawie licencyjnej produkcji samolotów szkolno-bojowych Hongdu L-15 Jastrząb. Ma to być jeden ze sposobów szybkiego pozyskania taniej maszyny szturmowej, następcy Su-25 i L-39. Nie są to pierwsze negocjacje strony ukraińskiej z chińską, rozmowy na temat produkcji L-15 na Ukrainie toczyły się już kilka lat temu (Produkcja L-15 na Ukrainie?, 2009-01-17).

Ukroboronoprom zakłada szeroką ukrainizację L-15. Na dostarczanych z Chin płatowcach miałyby być montowane lokalnie produkowane komponenty i uzbrojenie. Ukraińcy przekonują, że idea jest realna wskazując, że lokalny przemysł ma już doświadczenia z podobnym samolotem. Chiński L-15 jest konstrukcją bazującą na rosyjskim Jaku-130 (Początek produkcji L-15, 2010-08-20). A na początku XXI wieku Ukraina miała propozycję wspólnej produkcji z Rosją tego samolotu z przeznaczeniem dla wojsk lotniczych obu państw. Ostatecznie zrezygnowano z tego pomysłu ze względu na brak finansowania.

Ponadto chiński samolot napędzany jest ukraińskimi silnikami turbowentylatorowymi Iwczenko-Progress AI-222K-25F (ChRL kupiła 250 silników AI-222-25F, 2011-07-18; Minshan zamiast AI-222?, 2012-11-20). Integracja produkowanego lokalnie radaru, awioniki i systemów uzbrojenia pozwoliłoby w relatywnie krótkim czasie i za stosunkowo nieduże kwoty uzyskać samolot szturmowy, potrzebny do wsparcia wojsk walczących na wschodzie państwa.

Ważne jest też, że byłaby to konstrukcja całkowicie niezależna od dostaw komponentów produkowanych tylko przez rosyjskie przedsiębiorstwa, w przeciwieństwie do statków powietrznych obecnie eksploatowanych przez ukraińskie lotnictwo (w szczególności MiG-29, Su-25 i Su-27).

Hongdu L-15 to chiński dwusilnikowy szkolno-bojowy samolot opracowany przez Hongdu Aviation Industry Group z siedzibą w Nanchang przy współpracy rosyjskiego biura konstrukcyjnego Jakowlewa. Przekłada się to na wygląd zewnętrzny L-15, przypominający konstrukcję Jaka-130. Jest przeznaczony jest do szkolenia pilotów Su-27/30/33 oraz Chengu J-10, jednak może również pełnić rolę lekkiego szturmowca (Wenezuela poszukuje następców OV-10, 2014-08-01; Tajlandia kupi samoloty szkolno-bojowe?, 2014-01-26; Chile kupuje nowe samoloty szkolne, 2013-01-07). Gdyby Ukraińcy go wybrali, to może zastąpić starzejące się samoloty L-39 i Su-25 w siłach powietrznych tego państwa.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.