Południowokoreański urząd zakupów wojskowych (DAPA, Defense Acquisition Program Administration) wstrzymał odbiór śmigłowców ZOP AgustaWestland AW159 Wildcat. Powodem jest wykrycie w czasie prób fabrycznych (FAT, factory acceptance test) defektu systemu automatycznego sterowania lotem. Według rzecznika DAPA, problem wykryto w ubiegłym tygodniu. FAT jest jednym z trzech etapów prób śmigłowców niezbędnych przed realizacją dostaw.
Próby fabryczne realizowane były w wytwórni w W. Brytanii w ubiegłym miesiącu. Nadzorująca je delegacja południowokoreańska przybyła tam 7 listopada. Testy miały zakończyć się w upływającym tygodniu (Południowokoreańskie AW159 do końca roku, 2015-10-26). Teraz producent musi usunąć defekt, na co ma 6 tygodni, a Koreańczycy wrócili do kraju.
DAPA zamówił 8 śmigłowców ZOP AgustaWestland AW159 Wildcat w ramach kontraktu z 2013, wartego z pakietem serwisowym 600 mld wonów (2,04 mld zł). Brytyjczycy wygrali wówczas rywalizację z amerykańskim Sikorsky MH-60R Seahawk (A jednak AW159, 2013-01-15).
Wybór AW159 stał się przedmiotem śledztwa w Republice Korei. Ośmiu wojskowych oskarżono o fałszowanie wyników testów przed wyborem zwycięskiej oferty (Problemy AW w Republice Korei , 2015-09-29). W ubiegłym miesiącu szef połączonych szefów sztabów adm. Choi Yoon-hee został przesłuchany w związku z zarzutem wywierania wpływu na członków komisji przetargowej.