Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Eurofighter zrzuca Storm Shadow

Lotnictwo wojskowe, 10 listopada 2015

Konsorcjum Eurofighter przeprowadziło próbne zrzuty pocisków manewrujących Storm Shadow.

Eurofighter IPA2 pilotowany przez Enrico Scarabotto startuje do lotu, w trakcie którego dokonano pierwszego zrzutu pocisku manewrującego Storm Shadow

W bieżącym miesiącu na terenie poligonu Aberporth w Walii przeprowadzono próbne rzuty pocisku manewrującego Storm Shadow, przenoszonego przez jeden z przedseryjnych samolotów wielozadaniowych Eurofighter (IPA2, Tablet do obsługi Typhoona, 2015-07-07). W testach brali udział przedstawiciele Alenii Aermacchi, BAE Systems, MBDA i Qinetiq.

W trakcie prób sprawdzono interfejs pocisku i pokładowego systemu zarządzania uzbrojeniem, a także charakterystyki aerodynamiczne samolotu i Storm Shadow w chwili zrzutu i podczas dalszego lotu. Badania przeprowadził pilot doświadczalny Enrico Scarabotto, który stwierdził, że próby przebiegły dokładnie tak, jak założono. Po podwieszeniu ciężkiego pocisku osiągi samolotu nie uległy znaczącemu pogorszeniu. Po jego zrzucie Eurofighter wciąż jest zdolny do wykonywania zadań zwalczania celów powietrznych i powierzchniowych – podkreślił Scarabotto.

Próby Eurofightera uzbrojonego w Storm Shadow rozpoczęły się w listopadzie 2013. Następnie przeprowadzono badania kompatybilności i próby flatterowe oraz sprawdzono osiągi samolotu z podwieszonymi pociskami. W listopadzie ub. r. wykonano pierwsze zrzuty pocisków ćwiczebnych, a we wrześniu br. – loty sprawdzające działanie interfejsu (Pierwszy lot Eurofightera ze Storm Shadow, 2013-11-28).

Storm Shadow jest pociskiem manewrującym o masie ok. 1300 kg, przeznaczonym do niszczenia siknie bronionych celów, jak porty, centra dowodzenia, bunkry, wyrzutnie pocisków balistycznych, lotniska i mosty, niezależnie od pory doby i warunków atmosferycznych. Zasięg pocisku to ponad 250 km. Znajduje się on w wyposażeniu wojsk lotniczych Arabii Saudyjskiej, Francji, Grecji, W. Brytanii, Włoch i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Zamówiły go także siły zbrojne Egiptu i Kataru (Rafale w Egipcie, 2015-07-21).

Eurofighter IPA6 uzbrojony w 6 kierowanych pocisków przeciwokrętowych Marte-ER / Zdjęcia: Eurofighter GmbH

Jednocześnie konsorcjum Eurofighter ujawniło zdjęcie innego samolotu przedseryjnego (IPA6), uzbrojonego w 6 kierowanych pocisków przeciwokrętowych Marte-ER. Konfiguracja taka została opracowana w odpowiedzi na zapotrzebowanie potencjalnych nabywców. Masa Marte-ER to ok. 270 kg. Zasięg pocisku wynosi ponad 100 km. Według producenta, Eurofighter może odpalać Marte przy prędkości poddźwiękowej. Nie wiadomo jednak, kiedy rozpoczną się próby uzbrojenia w locie.

Poprzednio przeprowadzono już badania modelu Eurofightera z 3 pociskami AGM-84 Harpoon (Typhoon z nowym uzbrojeniem i wyposażeniem, 2013-04-12). W planach jest też zintegrowanie z samolotem pocisków RBS 15, produkowanych przez Saaba (Chorwackie testy RBS-15, 2015-11-04). Jak poinformował RAPORT-wto Joachim Borkenstein, starszy doradca Airbus Defence And Space ds. samolotów wojskowych, producent nie zamierza na razie badać kompatybilności pocisków JSM, ale może przeprowadzić tego rodzaju testy na wyraźne życzenie klienta, pod warunkiem, że nabywca je sfinansuje (JSM dla australijskich F-35, 2015-09-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.