Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Cena kanadyjskich Super Hornetów

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 02 lutego 2017

Rząd w Ottawie rozpoczął negocjacje w sprawie zakupu samolotów wielozadaniowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Dostawy mogłyby rozpocząć się już w 2019.

Według nieoficjalnych informacji zakup 18 F/A-18E/F i ich eksploatacja może kosztować Kanadyjczyków nawet 7 mld CAD / Zdjęcie: US Navy

W listopadzie ub. r. kanadyjscy politycy zdecydowali, że przejściowymi następcami starzejących się samolotów wielozadaniowych CF-188 Hornet, eksploatowanych przez Royal Canadian Air Force (RCAF, królewskie wojska lotnicze Kanady) zostanie 18 Boeingów F/A-18E/F Super Hornet. Jak donosi cbcnews, gabinet kierowany przez Justine’a Trudeau właśnie rozpoczął rozmowy dotyczące ich zakupu (Kanada wybrała przejściowe Super Hornety , 2016-11-24).

Oficjalnie mówi się, że negocjacje związane z ostatecznym porozumieniem, które musi zatwierdzić Kongres  USA, mogą potrwać ok. roku. Jednak według cbcnews rząd Kanady już poinformował Amerykanów, że chciałby, aby pierwszy Super Hornet trafił do RCAF w 2019. W tym samym roku odbędą się wybory parlamentarne.

Przedstawiciele Boeinga odparli, że wiedzą o wymaganiu Kanadyjczyków i oczekują na otrzymanie od rządu w Ottawie oficjalnego zapytania ofertowego, które zostanie następnie (w ciągu kilku tygodni) przesłane do Pentagonu. Wiceprezes Boeinga ds. F/A-18 Dan Gillian stwierdził, że koncern z Seattle pracuje obecnie nad ustaleniem harmonogramu produkcji kanadyjskich Super Hornetów razem z innymi samolotami tego typu, przeznaczonymi dla US Navy i Kuwejtu. Zakłady w St. Louis opuszczają obecnie co miesiąc 2 F/A-18E/F.

Oficjalna cena F/A-18E/F według Departamentu Obrony USA wynosi 65 mln USD (ponad 260 mln zł), a zespół napędowy i wyposażenie elektroniczne – kolejne 20 mln USD (80 mln zł, cena do negocjacji, zależnie od wyboru zamawiającego).

Do tego należy doliczyć dodatkowe koszty związane z transakcją zawartą w trybie Zagranicznej Sprzedaży Wojskowej (Foreign Military Sales – FMS). Rząd USA, poprzez Departament Obrony i podległą mu Agencję ds. Współpracy Obronnej i Bezpieczeństwa (DSCA) pośredniczy w sprzedaży amerykańskiego uzbrojenia i wyposażenia oferowanego nabywcom zagranicznym. W praktyce DSCA kupuje je w imieniu rządu USA, a następnie odsprzedaje użytkownikowi końcowemu. Kontrakt jest umową międzyrządową, a koszty poniesione przez rząd amerykański są kompensowane 3,5-% prowizją, płatną przez kupującego. Amerykanie mogą też obciążyć kupującego prowizją związana z wydatkami na prace B+R, która może wynieść kolejne 7,5%.

Na tej podstawie można oszacować, że cena samych samolotów dla RCAF zamknie się sumą 1,5-2,1 mld USD (6-8,4 mld zł). Według kanadyjskich źródeł zakup i użytkowanie 18 Super Hornetów może kosztować podatników łącznie 5-7 mld CAD (15-21 mld zł). Pozostałą kwotę pochłonie nabycie uzbrojenia i syntetycznych urządzeń szkoleniowych oraz usługi wsparcia logistycznego i obsługa techniczna. Mimo, że procedura FMS nie wymaga zawarcia umów kompensacyjnych, przedstawiciele Boeinga poinformowali, że zamierzają zapewnić Kanadyjczykom offset w wysokości ok. 1,17 mld USD (4,7 mld zł).

Minister obrony narodowej Harjit Singh Sajjan stwierdził, że dokładna cena zakupu kanadyjskich Super Hornetów zostanie podana do publicznej wiadomości po podpisaniu oficjalnej umowy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.