Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kanada wybierze amerykański samolot?

Lotnictwo wojskowe, 05 września 2014

W ostatecznej rozgrywce na nowy samolot wielozadaniowy dla wojsk lotniczych Kanady mają wziąć udział F/A-18 i F-35.

Według najnowszych pogłosek, następcą CF-188 będzie także samolot z USA / Zdjęcie: MO Kanady

Agencja Reutera donosi, powołując się na anonimowe źródło, mające dostęp do informacji w tej sprawie, że nowym samolotem wielozadaniowym dla Royal Canadian Air Force (królewskich wojsk lotniczych Kanady), będzie konstrukcja z USA. Pod uwagę brane są wyłącznie Boeing F/A-18E/F Super Hornet (Trzy oferty dla Danii, 2014-07-24) lub Lockheed Martin F-35 Lightning II (Postępy w próbach F-35, 2014-08-27).

Zdaniem cytowanego źródła, ten pierwszy jest znacznie tańszy. Natomiast zaletą drugiego są znacznie lepsze wyniki różnorodnych prób przeprowadzonych przez RCAF.

Decyzja rządu w Ottawie oznacza, że z dalszej rozgrywki zostały wyeliminowane samoloty ze Starego Kontynentu – Dassault Rafale z Francji i brytyjsko-hiszpańsko-niemiecko-włoski Eurofighter. Wcześniej z konkursu wycofali się Szwedzi, oferujący Gripena (Gripen wycofuje się z kanadyjskiego przetargu, 2013-06-03).  

W oficjalnym stanowisku, opublikowanym przez rząd Kanady, można przeczytać, że gabinet rozpatruje rożne opcje wyboru nowych samolotów na podstawie raportów opisujących ich zdolności bojowe, korzyści dla przemysłu i inne czynniki. Rząd [Kanady] nie podjął żadnej decyzji, ani też nie zdecydował, kiedy podejmie decyzję, powiedział Jason MacDonald, rzecznik premiera Stephena Harpera.

W ubiegłym miesiącu aż 3 źródła zbliżone do przetargu informowały, że Ottawa ogłosi wybór F-35. Plan ten zmienił się, gdy premier Harper, obawiając się politycznego skandalu, stwierdził, iż Kanada może jeszcze poczekać, ponieważ następca CF-188 będzie potrzebny ok. 2020 (Kanadyjczycy przenoszą się na Litwę, 2014-08-25, Następcy CF-188 po 2018, 2014-06-17). Dodatkowo jedno z w/w źródeł uważa, że Harper wciąż może w czasie kilku następnych tygodni anonsować zwycięstwo Lockheed Martina i zrezygnować z przetargu, ale będzie to decyzja czysto polityczna.  

Z kolei wielu analityków i opozycja podejrzewa, że rząd Harpera nie dokona wyboru nowego samolotu wielozadaniowego aż do wyborów parlamentarnych, które odbędą się w październiku 2015. Sondaże pokazują, że gabinet Harpera może je przegrać.

Wybór Super Horneta pozwoliłby Boeingowi na utrzymanie mocy produkcyjnych w zakładach w St. Louis. Według planów, linia montażu ostatecznego F/A-18 ma zostać zamknięta w 2017. Boeing proponuje Kanadyjczykom tradycyjny offset, natomiast Lockheed – prace związane z produkcją zespołów i elementów statków powietrznych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.