Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Polska nie kupi używanych F-16A/B

Lotnictwo wojskowe, 23 marca 2017

Analizy prowadzone przez MON, SG i IU wykazały, że zakup przez Siły Powietrzne używanych samolotów F-16A/B jest rozwiązaniem nieefektywnym.

Dobiegająca końca trwałość użytkowa samolotów MiG-29 i Su-22 (na zdjęciu) zmusza Siły Powietrzne do poszukiwania ich następców. Na razie wiadomo, że nie będą nimi używane F-16A/B … / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Podczas wczorajszego posiedzenia Sejmowej Komisji Obrony Narodowej wiceminister ON Bartosz Kownacki poinformował, że Polska nie kupi używanych samolotów F-16A/B. W styczniu pojawiły się spekulacje, że MON rozważa zakup używanych F-16 z nadwyżek sprzętowych US Air Force (Używane F-16 dla Polski?, 2017-01-11). Później szef resortu mówił, że MON nie wyklucza nabycia większej liczby F-16 w zależności od warunków, jakie ostatecznie zostaną uzgodnione ze stroną amerykańską.

Prowadzona była m.in. analiza zakupu samolotów F-16 A/B. Po tych analizach, które zostały dokonane w MON, Sztabie Generalnym WP i Inspektoracie Uzbrojenia okazało się, że nie jest to zasadny kierunek. Byłoby to złe rozwiązanie. Koszt modernizacji tych samolotów byłby wysoki, a ich możliwości nieduże. Można powiedzieć, że (...) koszt [używanego F-16] byłby większy niż kupno nowego i dlatego w tym kierunku na pewno nie będziemy podążali – powiedział wczoraj wiceminister Kownacki.

Z-ca Dowódcy Generalnego RSZ gen. dyw. pil. Jan Śliwka dodał, że polscy wojskowi byli zaskoczeni kosztami, jakie poniosła Rumunia, która niedawno kupiła używane i zmodernizowane F-16 A/B od Portugalii, przeznaczone przede wszystkim do zadań obrony powietrznej. Według generała Śliwki kosztowało to więcej niż cena takiej samej liczby nowych samolotów (Rumunia odbiera F-16, 2016-09-29).

Obecnie toczy się dyskusja, czy wybrać nowe F-16 czy F-35. – Każdy z tym samolotów ma swoje wady i swoje zalety. Jedną z wad jest cena, dzisiaj samoloty F-35 są drogie. Amerykanie chcą, żeby były one znacznie tańsze, żeby cena była zbliżona do ceny F-16 – dodał Kownacki.

Gen. Śliwka poinformował też parlamentarzystów, że do końca marca jeden z polskich F-16, znajdujący się obecnie w USA, powinien odpalić pocisk JASSM, kończąc w ten sposób proces certyfikacji i integracji tego typu uzbrojenia z polskimi samolotami. Z-ca szefa IU płk Waldemar Bogusławski dodał, że dostawa pocisków JASSM-ER dla Sił Powietrznych ma być zrealizowana do 2020 (Polska kupuje JASSM-ER, 2016-11-29).

Z informacji przedstawionych przez gen. Śliwkę wynika, że 48 polskich F-16C/D wylatało już łącznie ok. 53 tys. h. Ponieważ trwałość użytkowa samolotu wynosi 8 tys. h, oznacza to, że polskie F-16 C/D mogą być eksploatowane jeszcze przez ponad 30 lat. Zaplanowany na 2017 nalot wynosi ok. 8,8 tys. h. Według gen. Śliwki polskie F-16 ok. 2030 mają przejść modernizację wydłużającą trwałość użytkową i polepszającą ich zdolności bojowe (Mid-Life Upgrade).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.