Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wstrzymanie programu type 31e

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 25 lipca 2018

Brytyjski resort obrony zadecydował o wstrzymaniu postępowania na zakup pięciu lekkich fregat rakietowych typ 31e. Jako powód podano zbyt małą liczbę nadesłanych ofert, niewystarczającą do przeprowadzenia procedury przetargowej.

Program zakupu nowych lekkich fregat rakietowych typ 31e dla Royal Navy zaliczył pierwsze potknięcie. Postępowanie zmierzające do wyboru producenta okrętów będzie musiało zostać przeprowadzone od nowa. Resort obrony jest jednak przekonany, że wspomniane problemy nie wpłyną na realizację przedsięwzięcia, a terminarz dostawy okrętów, który i tak jest już określany jako bardzo wymagający, zostanie utrzymany /Rysunek: Team 31

Lokalna prasa informuje o pierwszych poważnych problemach, na jakie brytyjskie ministerstwo obrony natknęło się podczas realizacji programu zakupu lekkich fregat rakietowych typ 31e. Resort miał stwierdzić, że liczba ofert, jakie wpłynęły od potencjalnych dostawców, była zbyt mała, aby móc poddać je ocenie i porównaniu, a tym samym dokonać rzetelnego wyboru docelowego producenta. W związku z tym zadecydowano o anulowaniu postępowania.

Jednocześnie resort obrony poinformował o planie szybkiego wznowienia programu zakupowego, tak aby dotrzymać wyznaczonego terminarza budowy i dostaw okrętów. Warto przypomnieć, że zgodnie z planami Londynu pierwsza z nowych fregat rakietowych ma zostać dostarczona już w 2023, co daje potencjalnemu producentowi mało czasu na przygotowanie produkcji jednostek, a także ich przetestowanie przed dostawą (Więcej o fregatach typ 31e, 2018-02-26).

Z oczywistych względów tak wymagający terminarz dostaw okrętów zwiększa ryzyko, jakie będzie towarzyszyło programowi zakupowemu. Jest ono związane z dającymi się przewidzieć opóźnieniami w realizacji przedsięwzięcia lub też zbytnim pośpiechem w projektowaniu i budowie jednostek, co w konsekwencji może doprowadzić do sytuacji, w której odbierane przez Royal Navy okręty będą pełne usterek technicznych wymagających dodatkowych prac stoczniowych. Z taką sytuacją Brytyjczycy mieli ostatnio do czynienia np. podczas zakupu niszczycieli rakietowych typ 45, które w pierwszych latach eksploatacji wykazały się dużą awaryjnością rzutującą na ich potencjał operacyjny (Wszystkie niszczyciele w Portsmouth, 2017-12-04).

W związku z powyższym oferenci, którzy wymieniani są w gronie faworytów przetargu, proponują Royal Navy sprawdzone i niemal gotowe rozwiązania. Konsorcjum Team 31, w skład którego wchodzą: Babcock, Thales, Odense Maritime Technology, BMT, Harland and Wolff i Ferguson Marine, oferuje okręty Arrowhead 140 powstałe w oparciu o duńskie fregaty rakietowe typu Iver Huitfeldt (Prezentacja Arrowhead 140, 2018-06-01). Z kolei BAE Systems, występujące wspólnie z Cammell Laird, proponuje jednostki Leander zbliżone do proj. korwet typu Charif (Khareef) zbudowanych dla marynarki wojennej Omanu (Przygotowania do przetargu na fregaty typ 31e, 2017-10-18). 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.