Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Doskonały rok krakowskiego lotniska

Lotnictwo cywilne, 14 stycznia 2019

Ubiegły rok zapisał się w działalności MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice nie tylko umocnieniem pozycji lidera wśród polskich lotnisk regionalnych pod względem liczby obsłużonych pasażerów i powitaniem nowych przewoźników, takich jak flydubai, Laudamotion i Blue Air, ale też oddaniem do użytku najnowocześniejszej w Polsce wieży kontrolnej i zatwierdzeniem planu generalnego do 2036.

W 2018 na balickim lotnisku obsłużono łącznie 6 769 369 pasażerów, czyli o 16% (934 tys.) więcej niż w 2017 / Zdjęcie: Marcin Sigmund 

W 2018 na balickim lotnisku zainaugurowano 13 nowych połączeń i obsłużono łącznie 6 769 369 pasażerów, czyli o 16% (934 tys.) więcej niż w 2017. Najwięcej podróżnych – 624 695 – zostało obsłużonych w lipcu. Pasażerowie mieli do dyspozycji łącznie 112 regularnych połączeń do 91 portów lotniczych, obsługiwanych przez 24 przewoźników, a w ciągu doby odprawiano średnio 18 546 podróżnych. Średni współczynnik wypełnienia na trasach z i do Krakowa wynosił 85%, a operujące na trasach z i do Balic samoloty pasażerskie przeleciały w sumie 57 873 671 km.

Podobnie jak w ubiegłych latach, najpopularniejszymi kierunkami były Londyn, Warszawa i Frankfurt. Jeżeli chodzi o popularność poszczególnych państw, to pasażerowie najczęściej podróżowali do W. Brytanii, Niemiec, Polski i Włoch. Najbardziej pożądanymi kierunkami wakacyjnymi były Hiszpania, Włochy, Izrael, Portugalia i Grecja. Największe wypełnienie osiągały rejsy na trasach na Teneryfę, do Lizbony, na Gran Canarię, do Rzymu i Porto.

W lipcu ub. r. na balickim lotnisku uruchomiono przejście transferowe, umożliwiające przesiadkę na dalsze loty w ramach jednej rezerwacji. Do końca 2018 skorzystało z niego 1013 pasażerów, z czego 90% stanowili podróżni odlatujący do lub przylatujący z Chicago.

Zachowując standard IATA Optimum czas oczekiwania do stanowisk odprawy biletowo-bagażowej nie przekraczał 20 min dla 90% pasażerów, do kontroli bezpieczeństwa nie przekraczał 10 min dla 87% podróżnych, zaś czas oczekiwania do kontroli granicznej po przylocie nie przekraczał 10 min dla 99% pasażerów.

W lutym ub. r. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zakończyła proces uruchamiania operacyjnego nowej wieży kontroli lotów, w której prowadzona jest służba kontroli zbliżania (APP), kontroli lotniska (TWR) i służba informacji powietrznej (FIS). Budynek o całkowitej wysokości 45,21 m, został wyposażony w najnowocześniejszą w Polsce salę operacyjną, położoną na wysokości 38,68 m.

26 listopada 2018 minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, w obecności wojewody małopolskiego Piotra Ćwika i marszałka województwa małopolskiego Witolda Kozłowskiego, zatwierdził Plan Generalny Kraków Airport 2036, wyznaczający kierunki rozwoju infrastruktury tego lotniska przez następne dwie dekady. Wartość zawartych w planie inwestycji wynosi około miliarda zł.

W okresie od 1 do 17 grudnia 2018 balickie lotnisko było zaangażowane w organizację szczytu klimatycznego COP 24 w Katowicach, obsługując przyloty 50 delegacji, w tym
11 głów państw i 27 delegacji ministerialnych, a także odloty 42 delegacji, w tym 8 delegacji głów państw i 21 delegacji ministerialnych. Dodatkowo, spora liczba delegatów niższych szczebli odbywała podróż samolotami rejsowymi, ścieżką zwykłego pasażera.

W grudniu 2018 MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice – jako pierwsze lotnisko w Polsce – uruchomiło stację szybkiego ładowania samochodów elektrycznych, która umożliwia naładowanie standardowego samochodu w ciągu 30 minut. Z infrastruktury tej mogą korzystać mieszkańcy, turyści i przedsiębiorcy odwiedzający aglomerację krakowską, a także kierowcy podróżujący autostradą A4.

W ub. r. dużym zainteresowaniem cieszyło się działające na lotnisku Centrum Edukacji Lotniczej, czyli unikatowy w skali kraju ośrodek edukacyjny dla dzieci i młodzieży, który przybliża zasady funkcjonowania lotniska i jego organizację, z którego skorzystało 11 071 osób. Wielką popularnością cieszyła się Akademia Lotnicza, warsztaty dla dzieci z teatrzykiem mobilnym i wakacyjne obozy lotnicze.

Wszystkie interesujące wydarzenia 2018 roku wpisywały się w strategię rozwoju ruchu turystycznego i biznesowego Małopolski. Do najważniejszych z nich należało zatwierdzenie Planu Generalnego Kraków Airport – historycznego dokumentu wyznaczającego kierunki rozwoju portu lotniczego w perspektywie dwudziestu lat. W rok 2019 wchodzimy z nadzieją, że przyniesie nam dalsze inspiracje do pracy nad rozwojem i rozbudową lotniska. Wszystkie nasze plany zmierzać będą w kierunku umocnienia Kraków Airport w pozycji lidera wśród europejskich portów regionalnych. Naszym priorytetem niezmiennie jest najwyższa jakość obsługi pasażerów. Jestem pewien, że kolejne lata rozwoju siatki połączeń i ruchu lotniczego wpłyną na wzrost turystycznej i biznesowej potęgi naszego regionu – powiedział prezes MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice Radosław Włoszek.

Prognozy krakowskiego lotniska zakładają, że w 2019 obsłuży ono 7,9 mln pasażerów. W tym roku w rozkładzie lotów z Balic ma się pojawić 28 nowych połączeń. PLL LOT planują uruchomienie rejsów z Krakowa do Tel Awiwu, Olsztyna, Bukaresztu i Dubrownika, a także zwiększenie częstotliwości lotów do Chicago do trzech tygodniowo. W kwietniu br. linie Laudamotion mają zainaugurować rejsy do Stuttgartu, a Ryanair do Bordeaux, Berlina-Tegel, Katanii, Hamburga, Kopenhagi, Szczecina, Bari, Rimini, Salonik i Zadaru.

W maju br. w Balicach ma zostać otwarta 26. baza linii Wizz Air, która będzie oferowała loty do Londynu, Kijowa, Nicei, Turku, Doncaster, Bari, Billund, Katanii, Larnaki, Charkowa, Oslo i Kutaisi. Pierwszy samolot tego przewoźnika ma zacząć bazować w Balicach w maju, a drugi we wrześniu br. W listopadzie 2019 loty do Glasgow mają zainaugurować natomiast linie Jet2.com.

Najważniejszymi procesami inwestycyjnymi w 2019 mają być: budowa nowej drogi startowej, remont najstarszej części płyty postojowej samolotów, a także zgodnie z Planem Generalnym rozbudowa terminalu pasażerskiego i budowa nowego terminalu cargo.

Od 20 do 22 maja 2019 MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice ma być gospodarzem 12. edycji ACI Europe’s Regional Airports Conference and Exhibition, czyli prestiżowej konferencji, podczas której omawiane są kluczowe wyzwania stojące przed branżą lotniczą i dyskutowane są najnowsze trendy. W wydarzeniu tym mają uczestniczyć delegaci, eksperci i przedstawiciele lotnisk z ponad 25 krajów, w tym także spoza Europy (LOT-em z Krakowa do Bukaresztu i Dubrownika , 2019-01-10, Blue Air w Polsce, 2018-12-17, Rozwój Ryanaira w Krakowie , 2018-12-06, Wizz Air otworzy bazę w Krakowie, 2018-11-22).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.