Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tylko 3 E-7 dla RAF?

Lotnictwo wojskowe, 23 września 2020

Brytyjskie Ministerstwo Obrony rozpoczęło rozmowy z Boeingiem w celu zmniejszenia zamówienia na samoloty wczesnego ostrzegania i kierowania E7-A Wedgetail – poinformowała korespondentka dziennika The Times, Lucy Fisher w mediach społecznościowych. Obecne negocjacje mają na celu zmniejszenie liczby brytyjskich E-7A do trzech. Powodem takiego postępowania jest wzrost kosztów transakcji aż do 2,1 mld GBP (2,68 mld USD).

Wizualizacja E-7A Wedgetail w barwach Royal Air Force / Ilustracja: MO W. Brytanii

Uważa się, że zdaniem resortu obrony zmniejszenie (ale nie rezygnacja) zamówień na Wedgetaile może zaoszczędzić setki milionów funtów w ciągu 10 lat, przy jednoczesnym utrzymaniu kilkuset wykwalifikowanych miejsc pracy – napisała Lucy Fisher.

USA są niezadowolone po tym, jak Boeing zainwestował w inicjatywy mające na celu pobudzenie brytyjskiego przemysłu – dodała dziennikarka The Times i zacytowała jedno ze źródeł, mówiące: Amerykanie są z tego powodu bardzo źli. To źle dla Boeinga. Wielka Brytania przyjęła wcześniej uzgodnione zobowiązania, podczas gdy Stany Zjednoczone były dość przychylne, próbując pomóc jej wypełnić braki [w zdolnościach].

W marcu 2019 Londyn podpisał umowę wartości 1,98 mld USD (1,51 mld GBP) dotyczącą zakupu 5 samolotów tego typu. Pierwszy z nich miałby wejść do służby w 2023 (Brytyjczycy kupili E-7A Wedgetail , 2019-03-22).

Jak podkreślają krytycy zakupu ubiegłoroczny wybór został dokonany bez przetargu, pomimo istnienia europejskich alternatyw, oferowanych przez Airbusa i Saaba. W dodatku Wedgetail byłby kolejnym samolotem Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii), obok C-17 Globemaster, P-8A Poseidon, RC-135W Airseeker i E-3D AWACS, który nie mógłby być tankowany za pomocą przewodu elastycznego przez MRTT Voyager.

 Wedgetaile miałyby zastąpić w RAF flotę 6 Boeingów E-3D AWACS, z których dwa są praktycznie wycofane ze służby i są uważane przez RAF za zasoby długoterminowo niezdatne do użytku. Zgodnie z opublikowanym w 2015 Strategicznym Przeglądem Obrony i Bezpieczeństwa (SDSR) E-3D Sentry miały pozostać w eksploatacji do 2035, ale w tym celu należało przeprowadzić ich modernizację, której koszt szacowana na 2 mld GBP. Pomysł później zarzucono w celu uzyskania oszczędności.

Może jeszcze dojdzie do kompromisu, zgodnie z którym Wielka Brytania zmniejszy zamówienie na E-7A tylko o jeden samolot – podkreśliła Lucy Fisher.

Rzecznik Ministerstwa Obrony W . Brytanii powiedział: Regularnie omawiamy programy wyposażenia z naszymi partnerami, zwłaszcza jeśli chodzi o oszczędzanie i cięcie kosztów, tam gdzie jest to stosowne. Natomiast rzecznik Boeinga odparł, że koncern nie komentuje kwestii handlowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.