Brytyjskie Ministerstwo Obrony rozpoczęło rozmowy z Boeingiem w celu zmniejszenia zamówienia na samoloty wczesnego ostrzegania i kierowania E7-A Wedgetail – poinformowała korespondentka dziennika The Times, Lucy Fisher w mediach społecznościowych. Obecne negocjacje mają na celu zmniejszenie liczby brytyjskich E-7A do trzech. Powodem takiego postępowania jest wzrost kosztów transakcji aż do 2,1 mld GBP (2,68 mld USD).
Uważa się, że zdaniem resortu obrony zmniejszenie (ale nie rezygnacja) zamówień na Wedgetaile może zaoszczędzić setki milionów funtów w ciągu 10 lat, przy jednoczesnym utrzymaniu kilkuset wykwalifikowanych miejsc pracy – napisała Lucy Fisher.
USA są niezadowolone po tym, jak Boeing zainwestował w inicjatywy mające na celu pobudzenie brytyjskiego przemysłu – dodała dziennikarka The Times i zacytowała jedno ze źródeł, mówiące: Amerykanie są z tego powodu bardzo źli. To źle dla Boeinga. Wielka Brytania przyjęła wcześniej uzgodnione zobowiązania, podczas gdy Stany Zjednoczone były dość przychylne, próbując pomóc jej wypełnić braki [w zdolnościach].
W marcu 2019 Londyn podpisał umowę wartości 1,98 mld USD (1,51 mld GBP) dotyczącą zakupu 5 samolotów tego typu. Pierwszy z nich miałby wejść do służby w 2023 (Brytyjczycy kupili E-7A Wedgetail , 2019-03-22).
Jak podkreślają krytycy zakupu ubiegłoroczny wybór został dokonany bez przetargu, pomimo istnienia europejskich alternatyw, oferowanych przez Airbusa i Saaba. W dodatku Wedgetail byłby kolejnym samolotem Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii), obok C-17 Globemaster, P-8A Poseidon, RC-135W Airseeker i E-3D AWACS, który nie mógłby być tankowany za pomocą przewodu elastycznego przez MRTT Voyager.
Wedgetaile miałyby zastąpić w RAF flotę 6 Boeingów E-3D AWACS, z których dwa są praktycznie wycofane ze służby i są uważane przez RAF za zasoby długoterminowo niezdatne do użytku. Zgodnie z opublikowanym w 2015 Strategicznym Przeglądem Obrony i Bezpieczeństwa (SDSR) E-3D Sentry miały pozostać w eksploatacji do 2035, ale w tym celu należało przeprowadzić ich modernizację, której koszt szacowana na 2 mld GBP. Pomysł później zarzucono w celu uzyskania oszczędności.
Może jeszcze dojdzie do kompromisu, zgodnie z którym Wielka Brytania zmniejszy zamówienie na E-7A tylko o jeden samolot – podkreśliła Lucy Fisher.
Rzecznik Ministerstwa Obrony W . Brytanii powiedział: Regularnie omawiamy programy wyposażenia z naszymi partnerami, zwłaszcza jeśli chodzi o oszczędzanie i cięcie kosztów, tam gdzie jest to stosowne. Natomiast rzecznik Boeinga odparł, że koncern nie komentuje kwestii handlowych.