Holenderska Damen Shipyards Group dostarczy Wenezueli 12 nowych kutrów patrolowych 6 Stan Patrol 4207 i Stan Patrol 5009.
Porozumienie o wartości 220 mln EUR (914,8 mln zł) zakłada dostawę Wenezueli 12 kutrów patrolowych, po 6 SP 4207 (na zdjęciu) i SP 5009. Okręty będą użytkowane do patrolowania wód wyłącznej strefy ekonomicznej kraju. Ich zakup był zapowiadany w przeszłości, jednak wówczas mówiło się o możliwości nabycia zaledwie 4 jednostek (Kolejne patrolowce z Kuby, 2013-12-11).
Za produkcję i dostawę wenezuelskich kutrów patrolowych odpowiadać będzie filia Damen, Damex Shipbuilding & Engineering z siedzibą w Santiago de Cuba na Kubie. To nie pierwsza tego typu usługa kubańskiego przedsiębiorstwa, świadczona Wenezuelczykom.
Kubańczycy odpowiadają m.in. za dostawę Caracas okrętów zaopatrzeniowych projektu Stan Lander 5612 (Kolejny okręt zaopatrzeniowy dla Wenezueli, 2013-10-30), a także części zamiennych do 7 kutrów patrolowych, budowanych dla Armada Bolivariana de Venezuela (marynarki wojennej Wenezueli) przez lokalną wojskową stocznię remontową Unidad Coordinadora de Carenados de la Armada (Ucocar), zlokalizowaną w Puerto Cabello na północy kraju (Wenezuela buduje kutry patrolowe, 2012-03-01).
Dla Damen omawiane zlecenie jest z pewnością największym otrzymanym w ostatnim czasie, jednak nie jedynym. Przez lata Holendrzy wypracowali sobie mocną pozycję w regionie, co zaowocowało podobnymi zamówieniami od wielu państw Ameryki Południowej oraz basenu Morza Karaibskiego (Kolejne zlecenie na SP 4207, 2013-12-13, Pierwszy Stan Patrol 4207 dla Hondurasu, 2013-09-09).
Po piętach Holendrom depcze jednak konkurencja, która najmocniej reprezentowana jest przez południowokoreańskie STX Offshore & Shipbuilding. W ostatnim czasie Koreańczycy otrzymali zlecenie na budowę 5 okrętów patrolowych dla Marina de Guerra del Perú (marynarki wojennej Peru) (Nowe patrolowce dla Peru, 2013-09-23).