Saab poinformował o pierwszym locie Gripena z układem samoobrony ELST.
Pierwszy lot samolotu wielozadaniowego Gripen z zabudowanym układem samoobrony ELST miał miejsce na początku czerwca. Jednak producent poinformował o nim dopiero teraz.
Według informacji szwedzkiego przedsiębiorstwa ESTL jest skutecznym układem samoobrony dla samolotów, którego działanie można dostosowywać zależnie od zagrożeń spodziewanych podczas misji. ESTL steruje odpalaniem flar (i opcjonalnie dipoli), w różnej kolejności i konfiguracji, a także zapewnia ochronę przed odpalonymi kierowanymi pociskami rakietowymi ziemia-powietrze i powietrze-powietrze. Co najważniejsze, flary można również odpalać do przodu, w kierunku lotu, co znacznie zwiększa skuteczność układu.
ESTL może być przenoszony pod skrzydłem, na standardowych belkach uzbrojeniowych, z zastosowaniem interfejsu kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder i AIM-120 AMRAAM. Jego masa i własności aerodynamiczne są zbliżone do AIM-120, co znacznie ułatwia integrację i nie powoduje pogorszenia manewrowości samolotu.
Szwedzi kierują swoją ofertę nie tylko do obecnych i potencjalnych użytkowników Gripenów (Wsparcie tajskich Gripenów bez zmian, 2014-06-02, Oblot Gripena NG z IRST, 2014-04-04), ale także do wojsk lotniczych eksploatujących inne wielozadaniowe samoloty bojowe.