Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ciąg dalszy afery z Malmo

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, 20 maja 2014

Nie milkną echa skandalu, jaki wybuchł po tym, gdy szwedzcy wojskowi wtargnęli do zakładów stoczniowych ThyssenKrupp Marine Systems AB i wywieźli kluczowe elementy konstrukcyjne okrętów podwodnych typu A26.

Broniąc się przed zarzutami o nielegalność działań z 8 kwietnia, przedstawiciele FMV deklarują, że dysponują prawem własności do projektu konwencjonalnych okrętów podwodnych typu A26 oraz wielu elementów ich wyposażenia, w tym niezależnych od powietrza atmosferycznego (AIP) systemów pędnych Stirling. Wtargnięcie do zakładów TKMS motywowane było zaś nadrzędnym interesem narodowym / Zdjęcie: Kockums AB

Do zdarzenia doszło 8 kwietnia, gdy na teren kontrolowanej przez niemiecki ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) stoczni ThyssenKrupp Marine Systems AB (dawniej Kockums AB) w Malmö (na zdjęciu) na południu kraju wtargnęli pracownicy z rządowej agencji zamówień wojskowych (Försvarets materielverk, FMV) w asyście żołnierzy. Według dostępnych przekazów medialnych, wojskowi wywieźli z obiektów niemieckiego producenta kluczowe elementy konstrukcyjne okrętu podwodnego typu A26 (Wymagania techniczne dla A26 zatwierdzone, 2010-03-02), w tym dokumentację techniczną oraz fragmenty niezależnych od powietrza atmosferycznego zespołów napędowych Stirling AIP (Air Independent Propulsion).

Przez ostatnie tygodnie w szwedzkich mediach pojawiały się różne informacje dotyczące szczegółów całego zdarzenia, a także jego poddawanej w wątpliwość legalności. Według ostatnich doniesień, powołujących się na przedstawicieli sił zbrojnych Szwecji oraz FMV, celem wojskowych było wywiezienie z zakładów w Malmö dokumentacji technicznej A26 i zespołów napędowych Stirling oraz umieszczenie ich w bezpieczniejszej lokalizacji, do której dostęp ma też jednak TKMS. Całe przedsięwzięcie zostało zmotywowane ostatnimi wydarzeniami na Ukrainie oraz zaostrzającymi się relacjami między Rosją a państwami zachodnimi.

Wydarzenia w Malmö wzbudziły sporo kontrowersji ze względu na coraz trudniejszą sytuację kontrolowanej przez TKMS stoczni. Wobec braku zakładanych efektów współpracy z niemieckim producentem, władze w Sztokholmie zdecydowały się ostatnio na zlecenie oceny opłacalności budowy wspomnianych OP przez lokalny Saab, który jednocześnie stara się przejąć kontrolą nad rodzimą stocznią (Kockums AB znów w szwedzkich rękach?, 2014-04-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.