Dzisiaj zakończył się kolejny etap postępowania na dostawę 70 śmigłowców wielozadaniowych pozyskiwanych dla Sił Zbrojnych RP w oparciu o wspólną platformę.
Jak informuje MON, dzisiaj w siedzibie Inspektoratu Uzbrojenia swoje oferty złożyło trzech wykonawców (Oferty na śmigłowce do końca roku, 2014-11-25):
- konsorcjum Program EC-725 CARACAL-POLSKA w składzie: Airbus Helicopters SAS i Heli Invest Sp. z o. o. Services S.K-A, oferujące EC725 Caracal (Sprzeciw Airbus Helicopters, 2014-11-14);
- konsorcjum w składzie: Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o. o., Sikorsky Aircraft Corporations, Sikorsky International Operations Inc., którego propozycją jest S-70i Black Hawk (Sikorsky domaga się zmiany wymagań, 2014-10-30);
- Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” SA., oferująca AW149 (Porozumienia AgustyWestlanda i PGZ, 2014-12-19).
Kolejnym etapem postępowania będzie przeanalizowanie złożonych dokumentów przez Komisję prowadzącą procedurę, a następnie dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty oraz przeprowadzenie prób śmigłowca, zaproponowanego przez wykonawcę, który złożył zwycięską ofertę.
Równocześnie z analizami Komisji Inspektoratu Uzbrojenia w Ministerstwie Gospodarki rozpoczyna pracę Zespół do zbadania ofert offsetowych oraz przeprowadzenia negocjacji w celu zawarcia umowy offsetowej. Po podpisaniu umowy offsetowej możliwe będzie zawarcie umowy dostawy. Planuje się, że nastąpi to w drugiej połowie 2015. Nowe śmigłowce zastąpią w służbie Mi-8/17 (na zdjęciu) i Mi-14.
Według wcześniejszych wypowiedzi ministra ON Tomasza Siemoniaka po złożeniu ostatecznych ofert urzędnikom wystarczą 3 miesiące na ich ocenę i wyłonienie zwycięzcy. Ostateczny kontrakt zostanie podpisany w ciągu następnych 6-7 miesięcy, czyli do września 2015. Szef resortu obrony deklarował, że postępowanie na śmigłowce wsparcia i zabezpieczenia bojowego będzie prowadzone przejrzyście, z żelaznym przestrzeganiem wszelkich zasad uczciwości.