Airbus opublikował wstępne ustalenia dotyczące przyczyn katastrofy transportowca A400M.
W opublikowanym dziś komunikacie Airbus Defence and Space zawarto wstępne ustalenia dotyczące przyczyn katastrofy wojskowego samolotu transportowego A400M, jaka miała miejsce w zeszłym miesiącu (W Sewilli rozbił się A400M, 2015-05-09). Producent potwierdza, że udało się odczytać dane zarejestrowane przez urządzenia pokładowe – cyfrowy rejestrator parametrów lotu (DFDR) i rejestrator rozmów w kabinie załogi (CVR).
Wstępna analiza przeprowadzona przez specjalistów hiszpańskiej Comisión para la Investigación Técnica de Accidentes de Aeronaves Militares (CITAAM, komisji ds. badania wypadków samolotów wojskowych) i Airbus Defence and Space wykazała, że po starcie silniki nr 1, 2 i 3 utrzymywały moc na niezmienionej wartości i nie reagowały na próby załogi, mające na celu jej zmianę. Natomiast silnik nr 4 reagował prawidłowo na ruchy dźwigni przepustnicy.
Po przestawieniu przepustnicy w położenie biegu jałowego, w celu zmniejszenia mocy, moc wszystkich silników została zdławiona, ale jej wartość pozostała niezmieniona przez cały czas lotu, mimo wysiłków załogi, mających na celu jej zwiększenie. Oznacza to, że zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami katastrofa została spowodowana wadliwym działaniem oprogramowania elektronicznego układu sterowania (ECU), który spowodował odcięcie dopływu paliwa do trzech silników (Problemy z dostawami A400M, 2015-05-26).
Pozostałe instalacje pokładowe A400M działały prawidłowo. W trakcie lotu nie odnotowano żadnych odstępstw od parametrów nominalnych, czy usterek. Załoga próbowała wykonać lądowanie awaryjne, jednak, jak twierdzą świadkowie katastrofy, samolot uderzył w przewody linii energetycznej, co spowodowało zakłócenie toru lotu.
Decyzja o wstrzymaniu lotów wszystkich A400M nadal obowiązuje (Uziemione A400M, 2015-05-10). Producent nie wydał żadnych dodatkowych zaleceń, czy ostrzeżeń dotyczących ich eksploatacji, poza komunikatem ostrzegawczym dla użytkowników, informującym o konieczności przeprowadzenia przed każdym lotem sprawdzenia ECU.