Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wstępne ustalenia przyczyn katastrofy A400M

Lotnictwo wojskowe, 03 czerwca 2015

Airbus opublikował wstępne ustalenia dotyczące przyczyn katastrofy transportowca A400M.

Według wstępnych analiz przyczyną katastrofy A400M było wadliwe działanie oprogramowania elektronicznego układu sterowania 3 siników TP400-D6 / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

W opublikowanym dziś komunikacie Airbus Defence and Space zawarto wstępne ustalenia dotyczące przyczyn katastrofy wojskowego samolotu transportowego A400M, jaka miała miejsce w zeszłym miesiącu (W Sewilli rozbił się A400M, 2015-05-09). Producent potwierdza, że udało się odczytać dane zarejestrowane przez urządzenia pokładowe – cyfrowy rejestrator parametrów lotu (DFDR) i rejestrator rozmów w kabinie załogi (CVR).

Wstępna analiza przeprowadzona przez specjalistów hiszpańskiej Comisión para la Investigación Técnica de Accidentes de Aeronaves Militares (CITAAM, komisji ds. badania wypadków samolotów wojskowych) i Airbus Defence and Space wykazała, że po starcie silniki nr 1, 2 i 3 utrzymywały moc na niezmienionej wartości i nie reagowały na próby załogi, mające na celu jej zmianę. Natomiast silnik nr 4 reagował prawidłowo na ruchy dźwigni przepustnicy.

Po przestawieniu przepustnicy w położenie biegu jałowego, w celu zmniejszenia mocy, moc wszystkich silników została zdławiona, ale jej wartość pozostała niezmieniona przez cały czas lotu, mimo wysiłków załogi, mających na celu jej zwiększenie. Oznacza to, że zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami katastrofa została spowodowana wadliwym działaniem oprogramowania elektronicznego układu sterowania (ECU), który spowodował odcięcie dopływu paliwa do trzech silników (Problemy z dostawami A400M, 2015-05-26).

Pozostałe instalacje pokładowe A400M działały prawidłowo. W trakcie lotu nie odnotowano żadnych odstępstw od parametrów nominalnych, czy usterek. Załoga próbowała wykonać lądowanie awaryjne, jednak, jak twierdzą świadkowie katastrofy, samolot uderzył w przewody linii energetycznej, co spowodowało zakłócenie toru lotu.

Decyzja o wstrzymaniu lotów wszystkich A400M nadal obowiązuje (Uziemione A400M, 2015-05-10). Producent nie wydał żadnych dodatkowych zaleceń, czy ostrzeżeń dotyczących ich eksploatacji, poza komunikatem ostrzegawczym dla użytkowników, informującym o konieczności przeprowadzenia przed każdym lotem sprawdzenia ECU.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.