Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Poprawiony hełm dla pilotów F-35

Lotnictwo wojskowe, 13 sierpnia 2015

Producent przekazał wojsku pierwszy egzemplarz najnowszej wersji hełmu, przeznaczonego dla pilotów samolotów F-35.

Hełm pilota F-35 ma zastępować wyświetlacz przezierny, pokazując jednocześnie dane widoczne na wyświetlaczach w kabinie. Wyposażony jest także we wskaźnik celów / Zdjęcie: Rockwell Collins

W zakładach konsorcjum Rockwell Collins w Cedar Rapids w stanie Iowa miała miejsce uroczystość przekazania przedstawicielom amerykańskich sił zbrojnych pierwszego egzemplarza najnowszego hełmu, którego używać będą piloci zasiadający za sterami samolotów F-35 Lightning II (Tankowanie F-35, 2015-08-07). Producent określa go jako urządzenie 3. generacji.

Przypomnijmy, że pod koniec 2012 hełm pilota F-35 był jednym z najbardziej krytykowanych elementów. Według założeń ma on zastępować wyświetlacz przezierny (HUD), pokazując jednocześnie dane widoczne na wyświetlaczach w kabinie i wyposażony jest także we wskaźnik celów. Dodatkowo, dzięki 6 kamerom termowizyjnym (Distributed Aperture System, DAS), umieszczonym na kadłubie samolotu, pilot widzi na wskaźniku nahełmowym (HMD) całą otaczającą go sferę. Jest to bardzo przydatne nie tylko podczas walki, ale także podczas lądowania na pokładzie lotniskowca czy w czasie nocnego lądowania pionowego.

Wojsko miało wiele zastrzeżeń do hełmu, określanego wówczas jako urządzenie 2. generacji. Piloci twierdzili, że drgania płatowca, nawet przy małych przeciążeniach, powodują, że obraz na HMD także drga, przez co symbologia jest nieczytelna i uniemożliwia skuteczne użycie działka czy naprowadzenia pocisków powietrze-powietrze oraz reakcję na zagrożenie ze strony nieprzyjacielskich myśliwców i zestawów rakietowych ziemia-powietrze. Problemem była także zła ostrość widzenia w warunkach nocnych, o wiele gorsza w porównaniu z używanymi obecnie okularowymi wzmacniaczami obrazu (NVG) II generacji. W dodatku ostrość drastycznie się pogarszała przy mniejszym natężeniu światła. Inna wada była zwłoka w wyświetlaniu obrazu na HMD. Nota bene, hełmy 2. generacji używane są obecnie przez lotników USMC (Wstępna zdolność bojowa F-35B, 2015-08-03).

Obecnie producent hełmu – Rockwell Collins ESA Vision Systems (joint venture Rockwell Collinsa i Elbitu) twierdzi, że wszystkie wspomniane problemy zostały już rozwiązane. Hełm 3. generacji ma ulepszoną kamerę termowizyjną,  doskonalszy wskaźnik oraz poprawione oprogramowanie.

Pierwsze seryjne hełmy 3. generacji trafiły 30 czerwca do rąk pilotów doświadczalnych Lockheed Martina, którzy obecnie testują ich działanie w bazie USAF Eglin. Hełmy będą standardowym wyposażeniem samolotów F-35, dostarczonych w ramach 7. transzy produkcji małoseryjnej w przyszłym roku.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.