Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Koniec prób operacyjnych F-35B

Lotnictwo wojskowe, 01 czerwca 2015

W ubiegłym tygodniu zakończono próby operacyjne samolotów wielozadaniowych F-35B USMC, realizowane na pokładzie okrętu desantowego USS Wasp.

W trakcie dwutygodniowych prób 6 F-35B wylatało ponad 85 h, operując z pokładu USS Wasp

W ubiegły piątek personel US Marine Corps zakończył próby operacyjne 6 samolotów wielozadaniowych F-35B Lightning II, prowadzone na pokładzie okrętu desantowego USS Wasp (LHD-1, Rozpoczęto próby operacyjne F-35B, 2015-05-20). W ciągu niespełna 2 tygodni wykonały one 108 lotów, trwających łącznie 85,5 h. W próbach wziął udział personel Operational Test and Evaluation Squadron 22, Marine Fighter Attack Squadron 121, Marine Fighter Attack Training Squadron 501 oraz Marine Aviation Logistics Squadrons 13 i 31. Przebieg testów obserwowali oficerowie i żołnierze Royal Navy i Royal Air Force, które w przyszłości także mają eksploatować F-35B (F-35B USMC na brytyjskich lotniskowcach?, 2015-04-29).

Każdy z 10 pilotów, biorących udział w próbach uzyskał kwalifikacje uprawniające go do operowania z pokładu lotniskowca w dzień, a 3 dodatkowo może operować w warunkach nocnych. W trakcie prób wykonywano m. in. symulowane ataki na okręty i ćwiczono przechwytywanie nieprzyjacielskich statków powietrznych, atakujących macierzystą jednostkę. Podczas wspomnianych misji używano wskaźników nahełmowych, a także radiostacji i łącza informacyjnego, umożliwiającego utrzymanie łączności pomiędzy samolotami i okrętem i wskazywanie celów. Zrealizowano też odtwarzanie zdolności bojowej samolotów w nocy, uzbrajając je w bomby kierowane GBU-12 i GBU-32 oraz kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM.

Podczas testów przeprowadzono m. in. odtwarzanie zdolności bojowej F-35B w warunkach nocnych

Jednocześnie personel obsługowy przeprowadził sprawdzenie działanie zintegrowanego systemu informacji logistycznych (ALIS), którego zadaniem jest nie tylko śledzenie każdego egzemplarza F-35 na całym świecie w trakcie jego eksploatacji, realizacja zadań diagnostycznych płatowca, awioniki i zespołu napędowego, oraz zapewnienie terminowych dostawy odpowiednich części zamiennych w żądane miejsce, ale także możliwość tworzenia, zapisywania i odtwarzania wszystkich misji bojowych.

Oprócz tego zbadano możliwość wykonania obsługi powłoki pochłaniającej promieniowanie radiolokacyjne, jaka naniesiona jest na płatowiec F-35B, w hangarze okrętu. Sprawdzono też zdolność użycia przemiennopłata MV-22 Osprey jako środka transportu zaopatrzenia na lotniskowce (tzw. misji COD – Carrier Onboard Delivery, Ospreye zastąpią Greyhoundy, 2015-01-14). 21 maja dostarczył on zapasowy moduł (część gorącą) silnika F135, o masie ok. 2040 kg, przewożąc go w ładowni na specjalnie w tym celu skonstruowanej platformie. 6 dni później MV-22 powrócił do bazy z takim samym ładunkiem.

Zbadano również zdolność użycia przemiennopłata MV-22 Osprey jako środka transportu zaopatrzenia na lotniskowce, przewożąc w jego ładowni moduł silnika F135 / Zdjęcia: US Marine Corps

Następnym etapem prób Lightningów II USMC będą strzelania na poligonie w Arizonie, które przeprowadzone zostaną w czerwcu i lipcu. Marine Fighter Attack Squadron 121 – pierwsza liniowa jednostka marines, wyposażona w F-35B – ma zgłosić wstępną zdolność operacyjną w lipcu br. W jej skład ma wejść 10 samolotów, które zostaną odpowiednio zmodyfikowane w celu usunięcia niedociągnięć oprogramowania służącego do przetwarzania informacji, wykrytych podczas ostatnich prób. Docelowo USMC ma posiadać na stanie 353 F-35B (wersji pionowego startu i skróconego lądowania) i 67 F-35C, przystosowanych do wykonywania klasycznych startów i lądowań z pokładów lotniskowców (Plany dyslokacji F-35 USMC, 2015-01-26).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.